Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Var relevant så tröttnar inte mottagaren"

Publicerad: 5 september 2012, 09:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

REPLIK. Företag som väljer att omfamna teknikens möjligheter kommer aldrig behöva beklaga sig över reklamtrötta kunder, skriver Mikael Zackrisson i en replik till Anders Ericsons debattext om reklamens viktiga roll i samhället.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


Utan reklam stannar Sverige, skriver Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson, och räknar upp tio skäl till varför reklam skulle vara bra. Lustigt nog är det tionde att reklamen är så dålig att den går att skippa, vilket kanske kan kännas märkligt för en företrädare för branschen.

Därför är det skönt att läsa Martin Deinoffs svar om önskan om lite nytänkande i reklambranschen:

"Personligen tycker jag det är betydligt viktigare att vara bra än att säga att man är bra – och satsar hellre mina resurser på ökat äkta värde till kunder än mördande reklam."

Det märkliga för mig är att mitt bland alla stora fina tankar om reklamens högre värde - "skapar jobb", "möjliggör ett rikt kulturliv", "stora idrottsevenemang" - verkar Ericson ha glömt bort reklamens själva kärna: att informera kunder om utbudet om bra varor och tjänster. Och att det är just genom att göra detta, på ett sätt som kunderna uppskattar, som den också fyller sitt syfte även för mottagarna av den.

Som före detta chefredaktör och mångårig medarbetare i mediebranschen hamnar jag ofta i diskussioner om reklam. Ett argument som ofta kommer upp är att man, som läsare eller konsument ska "köpa sig förbi" reklamen, att man egentligen inte vill ha reklam i sitt medium. Till och med nytänkande bolag som Spotify har det som en del av sitt affärskoncept.

Alla studier av tidningar på papper visar dock att många läsare ser reklamen som en intressant, för att inte säga naturlig del av produkten. Läser man Veckans Affärer vill man få tips på bra fonder och aktier. Läser man Damernas Värld vill man se stora fina annonser med bilder på modehusens senaste kreationer. Läser man Dagens Media vill man kanske ha koll på vilka intressanta jobb som är lediga, eller vilka byråer eller medieföretag som har intressanta tjänster och produkter att erbjuda. I alla de exemplen är annonserna en naturlig och oftast av läsaren uppskattad del av medieprodukten.

Men tyvärr är det inte alltid så. Ganska ofta annonseras samma budskap ut vitt och brett till en bred målgrupp, som kanske inte alltid är så intresserad. Och när reklamen då faktiskt inte är vare sig intressant eller informativ för mig som individ, då klart att jag förr eller senare tröttnar. Jag väljer, som Deinoff skriver, att lägga min tid på annat. Vill jag ha info om ett visst företag, en viss produkt, då söker jag upp den, jag vill kanske inte ha en rätt i ansiktet under fredagsmyset i soffan med barnen.

Ska man vara krass så har tyvärr reklambranschen sig själv att skylla. Så länge medier och annonsörer fortsätter pumpa ut reklam, vitt och brett, trots att många egentligen inte är intresserade, då kommer reklamtröttheten som ett brev på posten.

Idag lever vi i en tid där annonsering sedan ganska många år tillbaka har gått att rikta mot specifika målgrupper. Ett av världens mest framgångsrika företag just nu, Google, har byggt hela sin affärsidé på detta. Jag har aldrig hört någon beklaga sig över annonserna för resor, finanstjänster eller annat på Google, däremot är det många som gnäller över ointressant tv-reklam.

I dagens digitaliserade värld finns det fantastiska möjligheter för företag och organisation att skapa relationer och nå ut med sina budskap, riktade mot rätt målgrupper, och på mottagarens villkor. Tekniken finns, och kreativiteten på Sveriges byråer likaså. Företag som väljer att omfamna dessa möjligheter kommer aldrig behöva beklaga sig över reklamtrötta kunder.

Mikael Zackrisson,

digital strateg på Ziggy Creative Colony

Läs de tidigare debattexterna i ämnet:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev