Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Välkommen till nya Dagensmedia.se"

Publicerad: 11 juni 2009, 15:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19


Efter att ha begränsats av ett minst sagt omodernt publiceringssystem i tio år byter Dagensmedia.se idag till Escenic 5. Vi är tydligen först i Sverige och näst först i världen med att börja använda den senaste versionen av det norska systemet – bara en mediesajt i Tyskland hann före.

Fördelarna är många. Nu kan vi äntligen erbjuda det som länge har varit självklart på många andra sajter – exempelvis en mer levande redigering, integration med sociala medier, bildspel, förbättrad rörlig bild-funktion under ”DM Play”, samt en rad nya avdelningar.

Dessutom har vi möjlighet att snabbt och relativt enkelt utveckla sajten med ny funktionalitet, vilket vi kommer att göra successivt de kommande månaderna och åren.

Förändringen av Dagensmedia.se innefattar även en uppdaterad design som har genomförts med hjälp av byrån Oktavilla. Målet har varit att behålla styrkan i vår tidigare webbplats – framförallt nyhetskänslan och det snabba tempot – och samtidigt addera mer dynamik, omfång och en bättre struktur.

En stor nyhet är avdelningen DM Plus som bara är tillgänglig för våra prenumeranter. Här kommer vi att publicera alla artiklar från papperstidningen, extramaterial med anknytning till det som finns i pappret, samt en hel del innehåll som är exklusivt för DM Plus.

Tanken är att ge mer till alla våra betalande läsare – som nu går från att ha varit papperstidningsprenumeranter till att bli Dagens Media-kunder i en vidare bemärkelse.

Jag är övertygad om att det här är rätt väg att gå. Jag tror bestämt att det går att ta betalt för medieinnehåll på nätet, i synnerhet om man är en nischtidning med ett unikt innehåll, och jag skäms inte över att kräva betalning för det mest tidskrävande materialet som alla duktiga Dagens Media-medarbetare lägger ner stor kraft på.

Avslutningsvis vill jag flagga för att allt kanske inte fungerar som det ska så här i början. Tekniken kan strula och vi är ännu inte helt vana vid publiceringssystemet. Dessutom återstår en viss korrigering av vissa skönhetsfläckar. Men ha tålamod – det blir bättre.

Hör gärna av dig med synpunkter – antingen till mig på fredrik@dagensmedia.se, hela redaktionen på red@dagensmedia.se eller i kommentarsfältet nedan.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.