Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Välkommen, Margaretha Sjöberg, att se och lära av oss"

Publicerad: 23 Februari 2009, 12:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

<b>REPLIK.</b> Björn Rietz, tillträdande vd på Reklamförbundet, svarar på kritiken från Margaretha Sjöberg, generalsekreterare på Sveriges Informationsförening.


Bästa Margaretha Sjöberg,

Jag har tagit del av ditt öppna välkomstbrev till mig där du ogillar att jag sammanför de discipliner Reklamförbundet representerar (pr, event/sponsoring, media, reklam, design), under epitetet kommunikation.

Jag kan bara lova dig att användningen av uttrycket kommunikation för att beskriva vår verklighet inte är taget ur luften eller för att, som du påstår, "undvika konkursdöden".

Communication har sedan lång tid varit det gängse amerikansk/brittiska uttrycket för dessa områden.

Den mest tongivande tidskriften inom reklam, design och angränsande verksamheter är sedan tidigt 60-tal den inte helt obekanta Communication Arts.

Bill Bernbach, den kreativa reklamens anfader, talade ofta och i entusiastiska termer kring just communication som den sammanförande länken mellan våra skilda verksamheter. Verksamheter som med tiden blivit alltmer gränsöverskridande till sin karaktär. Och något som är transcendentalt till sin natur låter sig inte etiketteras och stängas in i boxar.

Istället för att upprätthålla skråaktiga definitioner, välkomnar jag alla er som vill tillhöra den nya tidens kommunikationsbyråer. Och välkommen, Margaretha, att se och lära av oss, precis som jag vill se och lära av dem som utgör den del av kommunikatörer som du representerar. Tvärtemot vad du säger, är jag övertygad om att det förlorar varken vi eller våra uppdragsgivare på. Men vad alla förlorar på är att man söker upprätthålla murar som varken behövs eller efterfrågas.

Så låt oss nu samarbeta kring hur vi kan skapa såväl affärsnytta som samhällsnytta med våra medlemmars kraft och förmåga att berätta hur världen ser ut.

Björn Rietz, tillträder som vd för Sveriges Reklamförbund den 20 mars

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.