Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Vad ska vi snacka om nu?"

Publicerad: 19 September 2010, 12:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:38

Valrörelsen är snart slut - men redan så pass sönderanalyserad att den knappt är värd att diskuteras efter valet. Dagens Medias Martin Schori - i linje med sin tes - summerar den redan före vallokalerna stängt.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaValet 2010Martin SchoriAlliansenRödgröna

Här är det jag kommer att komma ihåg från valrörelsen, ur medie- och reklamsynpunkt alltså. Allt i punktform för er bekvämlighets skull.

* Mediernas sätt att hantera Sverigedemokraterna. Oavsett vad man tycker kan man väl komma överens om att den präglats av beröringsskräck och motsägelser. Min inställning i en del av denna fråga finns här.

* De sociala mediernas "flopp". Debatten tog fart efter märklig artikel i Dagens Nyheter. Jag undrar bara: de som nu skriver (sällan utan illa dold förtjusning) att de sociala medierna floppade, vad hade de förväntat sig egentligen? Att Jan Björklund skulle rata valaffischerna och nöja sig med att skriva "bättre skola!" i sin statusrad på Facebook ("Göran Hägglund likes this")? Att Maria Wetterstrand och Maud Olofsson skulle sparras på Twitter istället för i SVT? Starka sociala medie-kampanjer behöver väl ändå starka och engagerande politiker bakom dem. Kanske är det där skon klämmer. Dessutom kan man ju knappast säga att nätet som kanal floppat. Av otaliga exempel står Expressens live-sändningar från valstugan och SVT:s valpejl ut.

* Kändisarna som dragplåster. Rekordmånga artister och andra kändisar kommer ut som FI:are, alliansvänner eller rödgröna. Till och med kristdemokrater (eller kanske inte förresten). Möjligen amerikaniseras vi, möjligen har just de sociala medierna och den allmänna personfixeringen lett till att avdramatisera även det sista tabut. Eller så har den utökade blockpolitiken gjort det lite mindre dramatiskt - "rödgrön" kan ju betyda allt från att man sympatiserar med vänsterpartisterna i Fagersta eller med de miljöpartister som styr Haninge ihop med Alliansen.

* Mediernas politisering. Ju närmare valet man kom, desto tydligare färgade mediernas politiska inställning nyhetsrapporteringen. Kanske är detta framtiden, få tror väl ändå på att tidningarna är opartiska. Och vilka medier i till exempel USA drar flest folk? De färgade, politiska showerna, med gaphalsar som Bill O'Reilly och Glenn Beck.

* Tv-reklamen? Vad hände med den? Ett halvårs debatt, tveksamheter, martyrskap, kovändningar och turer för några trötta spottar i reklampauserna för "Idol"? Ge oss mer av allt, nästa gång, säger jag.

* Opinionsundersökningarna. Som någon skrev på Twitter nyligen: "Otroligt om det är sant. Har verkligen ingen opinionsundersökning publicerats i dag?" Visst är det billigt och enkelt för medierna att dra stort på undersökningar, men, som Aftonbladets Jan Helin sa till Dagensmedia.se i veckan, de "styr nyhetsagendan i hög utsträckning, något som jag tycker resulterar i mindre spännande journalistik".

* Valrörelsen. Som sagt, mycket av rapporteringen de senaste veckorna har handlat om - valrörelsen själv. När den är över, vad ska vi snacka om då?

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev