Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vad händer när nätstjärnorna tröttnar?"

Publicerad: 9 november 2011, 08:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Det är förståeligt att förlagen vill bygga tidningar kring de nya stjärnorna, men vad händer när de tröttnar och drar vidare, undrar Dagens Medias Martin Schori.


Det är ingen underdrift att säga att tidskriftsvärlden generellt var lite avvaktande till webbens möjligheter och utmaningar.

Nu försöker man ta igen förlorad mark genom att rekrytera bloggstjärnorna till tidningarna. Nyligen har både Isabella Löwengrip och Elin Kling, till exempel, startat egna magasin.

Jag förstår förlagen – det är klart att det är svårt att motstå frestelsen att bygga en produkt kring en person som har en halv miljon trogna läsare – i veckan. En person vars läsare ser upp till och följer närmast slaviskt. Det räcker ju faktiskt med att en ganska liten del av dessa tecknar en prenumeration för att nå en hyfsad upplaga.

Att Veckorevyn till exempel oftare har bloggare än artister på ettan säger ganska mycket den stjärnstatus de byggt upp hos målgruppen. Hos den breda allmänheten har de en bit kvar, initialt var det ingen som tog ”bloggerskorna” på allvar – trots att de drog besökarskaror som skulle få de flesta medier att avundas.

Att en grupp som traditionellt och konsekvent nekats utrymme och plats i den allmänna diskussionen nu äntligen tog för sig möttes knappast av några hurrarop, snarare med trötta kommentarer som att ”de bara skriver om vad de åt till frukost” (Vilket sannolikt är mer intressant än ”killtidningarnas” paradnummer som typ ”så övertalar du din tjej att ligga när hon inte vill”).

När det väl blev en diskussion kom den att handla om konsumtionshetsen – en debatt som de manliga prylbloggarna så klart skonades från.

Men nu är det alltså annorlunda. Medierna slåss om webbtalangerna, inte bara bland modebloggarna. Till och med fina Dagens Nyheter har ju lite smånervöst och opportunt plockat in en rad krönikörer som få utanför den twitterbubbla man inte vill provocera känner till.

Men det finns naturligtvis också risker. Det tar lång tid att sätta ett magasin – och just tålamod är kanske inte det som man förknippar 90-talisterna med. Bonniers Linda Grahn menar att en av webbvärldens häftigaste karaktärsdrag är att allt kan förändras så snabbt – nya stjärnor kommer och går från dag till dag.

Men vad händer när den person man byggt en hel tidning kring tröttnar och drar vidare? Elin Kling, till exempel, må vara en duktig affärskvinna men hon har bytt bloggplattform fler gånger än Adam Alsing bytt tv-kanal.

Elin Klings och Isabella Löwengrips debuter i tidskriftsvärlden säger också en hel del om papperstidningen, och den styrka och trovärdighet mediet fortfarande besitter. När webbstjärnorna inte kan komma längre med bloggandet tar de klivet över till magasinen. Det man förlorar i räckvidd tas igen på trovärdigheten. En chefredaktör för ett magasin slipper anklagas för att bara skriva om vad de åt till frukost. Och tidskriftsförlagen får låna lite stjärnglans – så länge den nu stannar kvar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.