Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vad hände med att engagera folk?"

Publicerad: 13 september 2010, 04:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Dagens väljare använder inte iPhone. Inte enligt vissa i alla fall, skriver Anders Ekman, vd för Peacock Digital (fd Lonely Duck) och riktar sylvass kritik mot partiernas appar.


För snart ett år sedan kontaktade jag riksdagspartierna. Jag tänkte att om ett år är det val och eftersom folk använder iPhone som tusan idag – surfar, twittrar, spelar spel, söker information, kommunicerar och så vidare, borde det ju vara ännu fler som gör det om ett år.

Och eftersom iPhone har förändrat hur företag kan kommunicera med sina kunder och marknadsföra sig själva borde det gälla även politiska partier. Dessutom hade jag läst spaltmeter om att alla partistrateger skulle upprepa Obamas framgångsrika valkampanj från USA, man skulle utnyttja gräsrötterna, engagera folk och locka röster via sociala medier. Och dessutom representerade jag en av Sveriges bästa utvecklare av iPhone-appar.

”Klart och betalt” tänkte jag. Det är kommer inte att bli några problem. #FAIL.

I min enfald trodde jag att de politiska partierna hade hängt med i utvecklingen och att i alla fall något av dem skulle vara modernt nog att utveckla en vettig iPhone-app. Men nej. Det visade sig att ingen av de partier jag kontaktade ville ha en app. Det var inget för dem fick jag höra. Det var alltifrån för dyrt eller något de minsann klarade att utveckla själva, till att det inte var något för partiets väljare.

Nu så här några dagar före valet ser vi resultatet. Kristdemokraterna har tagit fram en app där man kan lyssna på roliga citat av Göran Hägglund. Centerpartiet en app där man kan lyssna på Mauds ljudbok (obs, fungerar inte!).

Socialdemokraterna kan vara ganska nöjda, de har en app som visar var man kan förtidsrösta, något som syftar till att lösa ett problem som Socialdemokraterna har, nämligen att deras sympatisörer inte röstar i samma utsträckning som andra partiers väljare. Synd bara att appen inte har fler funktioner som kopplar samman folk eller sprider partiets synpunkter i olika frågor.

Alliansen har en app där man kan man skriva kylskåpspoesi och lär sig mer om RUT-avdraget på kuppen. Och så kan man ju dela sin poesi på Facebook och Twitter. Då är man hemma direkt med andra ord. Bara man har med Facebook connect och Twitter så kommer ju folk att använda dela och sprida allt i sociala medier. Eller?

Nej precis. Vad hände med att engagera folk? Att koppla samman med befintliga bloggar? Att publicera debattartiklar, lyfta partiernas viktigaste frågor, kopplas samman partisympatisörer på samma ort, guida till lokala event, driva ideologiska frågor – kort och gott vad hände med engagemanget och kommunikationen?

Om fyra år är det val till riksdagen igen. Wired magazine uppskattade i sitt augustinummer att vi vid den tiden kommer att koppla upp oss mer med mobilen än med datorn. Återstår att se om det stämmer – och om de politiska partierna hängt med i utvecklingen den gången.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev