Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Utvecklingen fortsätter på alla plan"

Publicerad: 16 Augusti 2012, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

REPLIK. SvD:s Ola Henriksson och Magnus Gylje, utvecklingsredaktör respektive redaktör för K och SvD Insikt, svarar på kritiken från digitala strategen Mikael Zackrisson.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvd.seSvD

"Var det någon som trodde att mer och längre reportage var lösningen på morgontidningarnas problem?" Det var frågan som Mikael Zackrisson kastade ut på Twitter i veckan och som sedan mynnade ut i en debattartikel.

Men frågan är fel ställd. SvD Insikt var nämligen inte en lösning på något problem. Det var vårt första projekt för att allvarligt testa förutsättningarna för ett specialbyggt Ipadmagasin.

Eftersom SvD redan hade en e-papper-app för läsplattor och vår nyhetswebb SvD.se är fullt tillgänglig genom läsplattans browser ville vi göra något annorlunda.

SvD Insikt skapades inte primärt för att fokusera på långläsning utan för att förmedla en ny upplevelse av SvD:s kvalitetsjournalistik skräddarsydd för surfplattans egenskaper. Därför har vi lagt stor vikt vid det visuella berättandet och arbetat med ljud och video såväl som text. Vi har utforskat de taktila möjligheterna med interaktiv grafik och med lager som skapar ett djup i produkten.

Långläsningen har varit en självklar del i innehållet eftersom längre, fördjupande texter är en bärande del i vårt helgkoncept. SvD:s satsning på  planerad journalistik har också blivit internationellt uppmärksammad och tidningen är en av de få som lyckats hålla uppe upplagan det senaste decenniet. Så visst är det i sig en rätt satsning.

Att döma av SvD Insikts användarrecensioner i App store med ett medelbetyg strax över 4 av 5 var det många som uppskattade upplevelsen. Och vi har också blivit rikligt blivit belönade på den internationella arenan för helhet, design och upplevelse. Men ändå lockades inte tillräckligt många läsare och annonsörer till produkten för att den skulle bära sig marknadsmässigt.

Utmaningarna med SvD Insikts koncept kan bland annat ha varit att mycket av innehållet ompaketerades och därmed fanns i andra kanaler, även om upplevelsen inte varit densamma. Det digitala magasinet var "inlåst" och kunde inte delas i sociala medier. Vi begränsade oss också specifikt till Ipad-plattformen för att vi tyckte den kunde förmedla vår idé på bästa sätt och för att flest kunder hade valt den plattformen.

Men snart ett år senare är läget ett annat och surfplattemarknaden växer fort i Sverige. Modellerna blir många fler. Därför är det rätt tid att avsluta SvD Insikt efter 12 nummer. Lärdomarna tar vi med oss i vårt fortsatta arbete med digitala kanaler. Sista numret utkommer den 31 augusti med en stor höstguide på olika områden av SvD:s profiler.

Det är ingen nyhet att mediemarknaden står inför sina största utmaningar någonsin. Vi kommer att se en allt snabbare förändring av publikens konsumtionsvanor. Men själva grunden: aktualiteter och information kommer alltid vara intressant att ta del av. Allt annat är just nu osäkert.

Zackrisson nämner själv flera nya koncept för nyhetsförmedling som "Google, Facebook, Flipboard, Twitter, Youtube och Instagram". Men vilka av dessa som kommer hitta en bärande affärsmodell för ett framtida medieföretag är för tidigt att säga.

Var bransch har sina unika förutsättningar som definierar vilka affärer som man vill slå vakt om och i vilken takt man kan utveckla nya produkter och erbjudanden. Medieföretagen är inga teknikintensiva startups som kommer leda utvecklingen utan vi är företag med en lång tradition med dess styrkor och begränsningar.

Så vad är då lösningen på morgontidningarnas problem? Svaret är längre än de 140 tecken man har på sig på Twitter. Och det är längre än en debattartikel i Dagens Media. Svaret håller på att mejslas fram. Vi på SvD arbetar på alla olika plan såväl redaktionellt som kommersiellt och tekniskt för att ta fram nya lösningar för innehåll, försäljning och tjänster för att utveckla vårt varumärke.

Under hösten kommer vi till exempel att göra om hela vårt mobila erbjudande och vi kommer skapa en modell för betalning som är anpassad till moderna mediekonsumenter. Fler detaljer kring dessa projekt kommer ni bland annat att kunna följa på vår utvecklingsblogg framöver.

Att Insikt inte höll hela vägen är det många här som sörjer. Kanske vi kunde gjort annorlunda från början. Men säkert är att det inte är sista försöket att bemöta morgondagens utmaningar.

Ola Henriksson

Utvecklingsredaktör SvD.se

Magnus Gylje

Redaktör för SvD:s kulturmagasin K och SvD Insikt

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvd.seSvD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.