"Utan reklam stannar Sverige – 10 argument för reklam"

DEBATT. Sveriges Annonsörers kampanj "Drömresan" har genererat både ryggdunkar och kritik. Här utvecklar Anders Ericson tankarna bakom kampanjen.

Svensk reklam har vind i seglen. I internationella sammanhang hyllas den svenska kreativiteten och annonsörernas tro på reklam står fast, investeringarna påverkas knappt alls av lågkonjunkturer och finansiell oro. Samtidigt visar en ny undersökning att mottagarna för reklamen, det vill säga den svenska allmänheten, inte är lika entusiastiska.

En nyligen genomförd undersökning visar att svenskarna lider av reklamtrötthet. Endast 18 procent av svenskarna har en positiv allmän inställning till reklam och över hälften av de tillfrågade är ganska eller mycket negativa till reklam. Reklamens positiva effekter glöms ofta bort.

Detta var utgångspunkten för intresseorganisationen Sveriges Annonsörers reklamkampanj som inleddes i mitten av juli. Annonserna med budskap om reklamens positiva effekter har bland annat synts i flera morgontidningar och onlinemedia. I kampanjen används Nordkorea som exempel på ett samhälle som inte tillåter den öppna kommunikationskanal mellan företag och konsumenter som vi benämner reklam. Vi hoppades på reaktioner på kampanjen och det har vi glädjande nog också fått, både i form av positiva ryggdunkar och upprörda känslor.

Som ansvarig för kampanjen tycker jag det är viktigt att poängtera att vår kampanj inte är en politisk analys av Nordkorea och att Sveriges Annonsörer självklart är emot diktaturer och för demokrati och yttrandefrihet. Syftet med kampanjen är att få folk att fundera på vilken roll reklamen har. Till exempel att möjliggöra konkurrens som leder till bättre produkter och priser, sponsring av sport och ett brett utbud av medier. Eller som Niklas Wahllöf skriver i en kommentar till reklamtröttheten på DN Kultur den 12 juli: "Sömndruckna har vi glömt gårdagen och det gnäll som haglade över de enda två kanalerna - i dag närmast ett skämt för yngre medborgare - och hur snålt utbudet var och hur skrala valmöjligheter som vi stackars överbeskyddade svenskar hade."

När de Olympiska Spelen pågick helt nyligen blev det också tydligt att reklam och sponsorskap är en förutsättning för stora idrottssevenemang. Rekorden skulle bli få om inte idrottarna med hjälp av sponsorpengar kunde träna så mycket som de gör idag och sändningarna från OS skulle ha varit begränsade utan reklamfinansiering. Här kommer 10 fakta om reklam:

1. Reklam stimulerar konkurrens mellan företag som i sin tur främjar produktutveckling och lägre priser för konsumenten.  

2. Reklam ökar valfriheten. Vi är alla olika med varierande smak och behov. Reklamen ger konsumenten möjlighet att hitta den produkt eller tjänst som passar just henne/honom.

3. Reklam bidrar till BNP-tillväxt. Det finns en positiv korrelation mellan investeringsgrad i reklam och BNP-tillväxt. Länder med relativt liten investeringsgrad i reklam har den svagaste tillväxten.

4. Reklam skapar jobb direkt och indirekt. Kommunikationsbranschen växer mer än genomsnittet, samtidigt skapar reklam möjlighet för andra företag, såsom H&M och IKEA, att växa och anställa.

5. Reklam möjliggör ett brett medieutbud.  

6. Reklam möjliggör gratis nyheter och underhållning, t ex via internet eller gratistidningar såsom Metro. Priset på Dagens Media skulle vara mångdubbelt högre om prenumeranterna skulle kompensera för de intäkter som annonserna ger idag.

7. Reklam är en förutsättning för stora idrottsevenemang.

8. Reklam möjliggör ett rikt kulturliv. Sponsorskap finansierar uställningar på såväl Naturhistoriska museet som Fotografiska. Det bidrar också till ett brett utbud på våra teater- och operascener.

9. Reklam ger viktig samhällsinformation. En fungerande demokrati bygger på välinformerade medborgare som kan rösta fram landets ledning. Härutöver behöver medborgarna känna till de lagar och regler som gäller.

10. Reklam gör att du inte missar filmen. Den som vågar ta chansen att missa viktig information kan gå på toaletten eller sätta på kvällskaffet i reklampausen utan att missa filmen.

Anders Ericson,

vd Sveriges Annonsörer

Publicerad 2012-09-03 07.42Uppdaterad 2015-12-06 14.12