Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Utan nytänkande stannar Sverige"

Publicerad: 4 September 2012, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Att krampaktigt vädja till konsumenter att omfamna reklam är nostalgiskt och feltänkt, skriver Creunas Martin Deinoff i en replik till Anders Ericson.


Ämnen i artikeln:

CreunaSveriges Annonsörer

”Utan reklam stannar Sverige” skriver Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, i en debattartikel i Dagens Media (nummer 14). Det är ett nostalgiskt införande som längtansfullt blickar bakåt mot reklamens glansdagar, och enligt mig även helt fel. Jag påstår hellre att ”Utan nytänkande stannar Sverige”.

När Anders Ericson uppmanar oss att vara försiktiga så att vi inte missar filmen om vi går på toaletten eller sätter på kaffe under reklampausen, sneglar jag upp mot tidningens datumangivelse för att se om den verkligen är från 2012.

Jag som ändå tillhör en generation som, då det begav sig, ville vara i tid på bio för att inte missa reklamen känner inte alls igen mig.

När jag vill koka kaffe pausar jag det program jag tittar på, och när en eventuell reklampaus uppstår hoppar jag snabbt över den, vanligtvis med tre tryck på fjärrkontrollen. En helt vanlig, enkel teknik, tillgänglig för alla, sköter det praktiska.

I gårdagens samhälle ägde få resursstarka spelare makten över både media och innehåll. Några få företag hade råd att köpa reklamutrymme av några få kanalägare. Konsumenterna, ofta svältfödda  på underhållning och information, hade bara att acceptera det som erbjöds.

I dag är situationen annorlunda. Dels finns information och underhållning i överflöd och konsumenter är inte längre låsta kring de breda medierna. Även om man bara väljer att plocka russinen ur kakan finns ett större utbud än vad någon människa hinner konsumera.

Media är i dag billigt och många väljer att betala för att konsumera helt på egna villkor, utan reklam och stela tablåer. Dels kan konsumenter idag  ofta filtrera bort reklam som anses störande, vilket nog blir en hel del med tanke på att en majoritet av konsumenterna är rejält reklamtrötta.

De eventuella reklambudskap som ändå lyckas passera användarnas filter och alternativa kanaler kommer omedelbart att kritiskt kontrolleras och bedömas av uppkopplade, upplysta och krävande konsumenter. Balansen mellan reklameffekt och badwill är hårfin och svårbedömd.

Utvecklingen leder till att den betydelse och effekt reklam hade i gamla tider är ett minne blott. Det är då naturligt att dagens företag spenderar sina resurser på något bättre. Inte kommer Sverige stanna för det, tvärtom.

Den här utvecklingen sker oavsett vad företag eller förbund vill. Vad man som företagsledare bör göra är att förnya sig, att arbeta med utvecklingen, inte mot den. Att som Anders Ericson vädja till konsumenter att omfamna reklamen trots att de inte tycker om den är kanske inte helt rätt taktik.

Istället behöver företagen förnya sitt sätt att nå konsumenter och användare då den klassiska reklamen successivt tappar sin förmåga att nå fram.

De ”fakta” som Anders Ericson presenterar känns varken underbyggda eller framsynta.

Medieutbud, idrottsevenemang och samhällsinformation kommer inte försvinna när den klassiska avbrytande reklamen gör det. Konsumenter kommer inte heller få problem att hitta produkter de vill ha utan reklam.

Visst kan arbetstillfällen inom reklambranschen försvinna, men företag torde vara mer intresserade av att göra rätt val än att betala branschstöd.

Brist på reklam kommer inte stanna Sverige, däremot kan brist på nytänkande mycket väl göra det. Välj själv om du krampaktigt vill hålla fast vid den gamla världens verklighet eller omfamna den nya världens.

Personligen tycker jag det är betydligt viktigare att vara bra än att säga att man är bra – och satsar hellre mina resurser på ökat äkta värde till kunder än mördande reklam.

Martin Deinoff, vice vd Creuna och författare av boken Var bra!


Ämnen i artikeln:

CreunaSveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev