Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Uppdraget bör tas på större allvar"

Publicerad: 30 november 2011, 05:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Bristen på förståelse är bara en sida av detta mynt, skriver Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson, apropå ledaren i förra Dagens Media.


I nummer 19 av Dagens Media skrev tidningens chefredaktör om att det finns alldeles för få i vår bransch som rakryggat vågar stå upp och försvara reklamen som företeelse.

Och frågan är om inte just reklam i dag kan liknas vid en mobbad elev som alla mobbare i skolan försöker ge sig på så fort tillfälle ges. Nyligen använde jag denna liknelse i samband med en debatt där bland annat Konsumentombudsmannen (KO) deltog.  KO:s utgångspunkt i denna diskussion var nämligen att marknadskommunikation ofta vilseleder konsumenten.

Det är kanske ingen nyhet att många av våra folkvalda politiker delar KO:s inställning och därmed tror sig kunna vinna ett antal lättköpta populistiska stilpoäng genom att ge sig på denne ”mobbade elev”. Och frågan är om det över huvud taget finns någon bransch som man så kategoriskt kan hacka på som just reklambranschen utan att stöta på något större motstånd?

När Socialdemokraternas partiordförande, Håkan Juholt, tidigare i höstas blev intervjuad av Dagens Media visade han tydligt prov på att han definitivt inte tillhör reklambranschens främsta beskyddare. Likt många andra politiker blottade han en stor okunskap om marknadskommunikationens många positiva effekter. Efter publiceringen av Juholt-artikeln fick jag frågan från Dagens Media om vad jag ansåg om S-ledarens uttalande.

Jag svarade att han naturligtvis har rätt att tycka vad han vill, för ingen kan ju tvinga en människa att älska reklam. Men det är samtidigt djupt beklagligt att kunskapen kring marknadskommunikationens många fördelar är så begränsad. Framför allt från en politiker som tillbringat hela 17 år i Sveriges riksdag.

En tidigare undersökning, genomförd av Sveriges Annonsörer, visar att reklam ofta ifrågasätts av såväl riksdagspolitiker som av allmänheten. Alldeles för få tycks förstå vad den bidrar med i form av informationsbärare till konsumenterna.

Likaså är okunskapen stor kring dess helt avgörande roll som intäktsbärare för medierna. Att reklam faktiskt är en förutsättning för att vi ska få ta del av debattartiklar, underhållning, nyheter och reportage.

Men bristen på förståelse är bara en sida av detta mynt. Den andra handlar om att annonsörer och reklambyråer helt enkelt måste bli bättre på att skapa kommunikation som människor uppskattar. För reklam som vi väljer att ta till oss uppfattar vi varken som stötande eller som en tidstjuv. För jag anser att det i dag finns för mycket reklam som helt enkelt fördummar.

Det är därför hög tid att vår bransch tar sitt uppdrag på större allvar. Jag hade en gång en idé som gick ut på att varje annonsör skulle se sin kommunikation som ett slags utsläppsrätt. Du har bara en viss kvot och använd den därför med stor respekt.

Vi som representerar olika bransch- och intresseorganisationer har naturligtvis ett stort ansvar kring att denna bristande kunskap, om reklamens roll som en av marknadsekonomins främsta smörjmedel, alltjämt tillåts breda ut sig. Här återstår mycket att göra i denna viktiga uppgift att pedagogiskt förklara och visa på goda exempel.  Jag skulle säga att vi hittills endast har kommit en kilometer i detta maratonlopp. Med andra ord har vi 41 långa kilometrar framför oss.

Under de senaste åren har mycket av våra bransch- och intresseorganisationers arbete istället varit inriktat på åtgärder för att undvika ytterligare lagstiftning. Vilken skulle riskera att än mer begränsa vår kommersiella yttrandefrihet. Sedan 2009 har vi därför Sveriges första Reklamombudsman på plats för att visa att vår bransch tar sitt fulla ansvar.

Under 2012 kommer Sveriges Annonsörer att öka takten i detta viktiga opinionsbildande arbete riktat mot den breda allmänheten såväl som till våra förtroendevalda politiker. Om lite drygt ett år tänker vi publicera en diger checklista på alla de aktiviteter vi genomfört under 2012 i vårt uppdrag med att stärka reklamens anseende. Vi tänker inte längre tolerera att alla dessa ”mobbare” får härja fritt utan att någon försvarar den mobbade reklamen.

Anders Ericson

Vd, Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.