Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

Uppdaterat Adwords – ett steg på vägen

Vi måste vara på vår vakt mot en tilltagande girighet från Googles sida. Men uppdateringen av Adwords drabbar inte köparna särskilt hårt, skriver PHD:s John Eriksson och Johan Persson om kritiken mot Googles ändrade sökvillkor.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 18 September 2014, 10:55
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:28

Ämnen i artikeln:

GooglePHD

När Google nu tar bort möjligheten till exakta sökord utan närliggande varianter har många sökmotorkonsulter rasat. Vi minns förstås uppdateringen till så kallade ”förbättrade” kampanjer under 2013 som var en klar försämring av möjligheterna att segmentera till exempel mobil trafik. Detta ledde till sämre kontroll och högre klickpriser, och Google bashades med rätta.

Är förändringen av exakta sökord ytterligare en cynisk försämring av Adwords som Google genomför för att blidka sina giriga aktieägare? Kanske är det så, men denna gång drabbas inte vi avancerade användare så hårt som man skulle kunna tro.

Möjligheten finns fortfarande att se vilka söktermer som aktiverat annonser. Utifrån detta kan vi inkludera och exkludera sökord, precis som vanligt. På detta sätt är det relativt enkelt att till exempel lägga bud på ”bra” felstavningar och exkludera de helt felaktiga. Detta är något vi jobbar med dagligen för att säkerställa så hög relevans som möjligt för våra kunder.

Möjligen drabbas våra kvalitetsresultat något när annonser får visningar på felaktiga sökord, men på sikt borde detta vara försumbart. Det är ju Google som sätter kvalitetsresultaten och förutsättningarna är lika för alla. Dessutom tar Google inte betalt för visningar, utan för klick, så total spend borde inte påverkas för mycket.

Kanske räknar Google cyniskt med ett visst antal felklick när sökord testas i fler auktioner. Dessa borde dock vara relativt begränsade och gälla främst nya och billigare sökord. För de dyra och etablerade sökorden bör användarnyttan för närliggande sökord redan ha  testats. Google premierar fortfarande den som träffar rätt sökning med rätt sökord genom billigare kostnad per klick.

Självklart måste vi vara på vår vakt mot en tilltagande girighet från Google. Möjligen blir det denna girighet som till slut hjälper upp alternativa kanaler eller konkurrenter. Just denna uppdatering av Adwords är dock inte något som drabbar oss experter särskilt hårt. Vi ser på uppdateringen med tillförsikt som ett steg på vägen från 00-talets sökordslistor mot ett mer lönsamt strategiarbete.

John Eriksson, search manager, och Johan Persson, search planner, PHD Media

LÄS OCKSÅ:

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

 

Ämnen i artikeln:

GooglePHD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.