Unn Edberg: "Tidskrifter på papper kommer att finnas så länge jag lever"

2014-11-11 23:00  

DEBATT. Papperstidningsdöden gäller i första hand dagspressen – inte tidskrifterna. Det skriver Unn Edberg, ordförande i Sveriges Tidskrifter, och listar mediets viktigaste åtgärder för att stå fortsatt starkt.

Digitaliseringen är den största utmaningen för tidskrifterna just nu. Det bekräftar en undersökning som Sveriges Tidskrifter nyligen gjort bland sina medlemmar.

Sveriges Tidskrifter har under mitt första ett och ett halvt år som ordförande ägnat stor kraft åt digitaliseringen. Vi har initierat ett Digitalråd där de främsta representanterna för digital utveckling på de stora förlagen samlas för att diskutera gemensamma frågor. Vi har också inlett ett kompetenshöjande arbete med gratis frukostseminarier under namnet Digifrukost.

Att medlemmarna uppskattar detta framgår av undersökningen och de vill också att vi ska satsa mer på digitaliseringsfrågan. Det kommer vi att göra. Under nästa år planerar Sveriges Tidskrifter större satsningar på digital kompetensutveckling för medarbetare på tidskrifter.

Men det finns skäl att stanna upp och reflektera. Den papperstidningsdöd som det talas om gäller i första hand inte oss utan dagspressen, som har fått hela sin affärsmodell utmanad av snabba digitala kanaler. De söker sig nu mot tidskrifternas nisch – fördjupning, analys och berättelser.

Dagstidningarnas kris är inte vår. Många tidskrifter har gjort undersökningar som visar att läsarna uppskattar en analog stund med sin tidskrift i soffhörnet. Annonsörerna värdesätter den uppmärksamhet som annonsbudskap i tidskrifter får.

Vi får inte – i vår iver att verka moderna – utarma våra älskade magasin på kreativitet och kapital. Vi måste fortsätta utveckla tidskrifterna vid sidan om de digitala satsningarna. Tidskrifter på papper kommer att finnas och vara lönsamma åtminstone så länge jag lever. Dagstidningar på papper är dock snart ett minne blott.

I morgon, den 13 november, firar tidskriftsbranschen årets framgångar på Tidskriftsgalan. Vi får höra inspirerande branschpersonligheter prata om kommersiella och publicistiska resultat och om nytänkande utvecklingsprojekt. Vi prisar de bästa redaktörerna, annonssäljarna, ad-arna och skribenterna.

När vi borstat av oss gala-glittret så kommer vi i branschen och i Sveriges Tidskrifter att behöva göra följande:

• Vi måste hitta nya vägar att samverka i digitaliseringsfrågor

• Vi måste ge medarbetarna ett digitalt kompetenslyft.

• Vi måste värna och värdesätta våra tidskrifter på papper.

Av politikerna begär tidskriftsbranschen inte mycket. Det minsta Alice Bah Kuhnke och regeringen kan göra är att kraftfullt agera så att momsen på digitala tidskrifter inte längre är 25 procent när momsen på papperstidskrifter är 6 procent. Den orättfärdiga digitalmomsen är ett hinder för det vi försöker åstadkomma när det gäller digitaliseringen. Förhoppningen är också att vi framöver får se ett moderniserat presstöd där ett innovationsstöd till medier oavsett distributionssätt kan ersätta dagens förlegade system.

Med det fixat så kommer vår underbart kreativa bransch att hitta sina egna lösningar på utmaningarna med digitaliseringen.

Vi får inte utarma våra älskade magasin på kreativitet

UNN EDBERG,

ordförande i Sveriges Tidskrifter

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

Läs mer: Tidskriftstapp planar ut i år
 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt