Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Undvik att shoppa runt bland olika byråer"

Publicerad: 5 maj 2009, 06:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

<b>GÄSTKRÖNIKA.</b> Reklamköparna kommer garanterat att lyckas bättre med en kreativt och strategiskt stark byrå än med två eller tre som skapar en osammanhängande bild av varumärket, skriver ID Kommunikations copy Erik Ljung.


Härom veckan var jag på Reklamdagen i Malmö. En trivsam, om något långdragen, tillställning med gott om inspirerande presentationer: Garbergs om Södra Cell, Storåkers om Telia och Fredrik Hjelmquist om sitt Pause Ljud & Bild. Men på något sätt blev jag kanske mest imponerad av caset Delicato.

Bara det att byrå och uppdragsgivare går upp på scen tillsammans är något som egentligen är hur logiskt som helst, men som man i vår bransch ser alldeles för sällan. En kund som är så stolt över vad man har lyckats göra ihop med sin byrå att man går ut och berättar om det gemensamt är förmodligen bättre reklam än hur många tävlingsvinster som helst. För reklambyrån förstås (i det här fallet Ogilvy Stockholm) men också för reklamköparen.

"Fri från fullkorn"-reklamen är en av mina personliga favoriter under de senaste åren, och saken blir ju inte sämre av att kampanjerna haft en tydlig effekt för Delicatos marknadsandelar. Men det skönaste med presentationen på Reklamdagen var att man inte bara bröstade sig med de belönade kampanjlösningarna och försäljningsresultaten. Man visade också upp de där ångestladdade halvvägslösningarna, annonserna där kunden av rädsla och osäkerhet fick för sig att ersätta den slagfärdiga copyn med mesiga säljklyschor.

Jag misstänker att jag inte var ensam om att känna igen mig i det här. Att presentera en genomarbetad, modig idé för kunden och sedan få se den förvandlas till något slätstruket är väl något de flesta av oss har varit med om. Och så oerhört befriande då att någon vågar visa upp det, och att kunden själv berättar om hur man därefter vågade gå vidare med det som byrån föreslagit från början. Medan halvvägslösningarna tämligen obemärkt gick marknaden förbi, resulterade byråns ursprungliga lösningar i massor av positiv respons från medier och bloggosfär och, som sagt, en märkbart ökad försäljning.

Vad kan då vi reklamköpare och reklambyråer dra för lärdomar av det här? Med förbehållet att jag inte känner till om det finns några avgörande "men" i Delicato-fallet, som inte kom fram under presentationen, tycker jag att här finns något både viktigt och sympatiskt att ta fasta på.

Till reklamköparen skulle jag vilja säga såhär: undvik att shoppa runt bland olika byråer om det inte finns synnerligen goda skäl för det. Du kommer garanterat att lyckas bättre med en kreativt och strategiskt stark byrå än med två eller tre som skapar en osammanhängande bild av ert varumärke utåt. Förhåll dig till din byrå som den expert på kommunikation som den är. Och kanske ännu viktigare, behandla inte din arbetsgrupp som oönskade telefonförsäljare utan som kompisar som du är öppen mot och ger både kritik och beröm. Det kommer du och ditt företag att vinna på i längden.

Till reklambyrån: om ni verkligen tror på en idé, var beredda att argumentera för den, och stå på er. En klok kund kommer förr eller senare att köpa en god idé. Och en nöjd kund är ett oslagbart sätt att skaffa fler.

Erik Ljung

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.