Ullman om "Dubbelstöten": "Visita gör den uslaste lobbykampanjen på länge"

2014-06-26 09:00  

DEBATT. Harald Ullman, vd på Ullman PR, brutalsågar Visitas kampanj "Dubbelstöten" – där branschorganisationen uppmanar folk att inte rösta på Socialdemokraterna.

Hur oskicklig får en branschorganisation vara? Just nu lägger hotell- och restaurangägarnas organisation Visita ner miljoner på att varna för Socialdemokraterna. De vill ha kvar sänkningen av restaurangmomsen och sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar.

Inget konstigt att branschorganisationer gillar branschstöd via sänkt skatt just för dom. Men om vi bortser från själva sakfrågan, hur smart är det att med stora kampanjer varna väljarna för en S-ledd regering?

Alla undersökningar pekar på att det blir ett regeringsskifte med Socialdemokraterna i ledningen. Just då går Visita ut och uppmanar folk att inte rösta på Socialdemokraterna. Smart va? Varför ska sossarna lyssna på en aggressiv borgerlig kampanjorganisation? Och dom inom de rödgröna som höll med Visita i sakfrågan drivs nu att ta avstånd. Så funkar det inom politiken. En osedvanligt oskicklig kampanj skulle jag, som är rätt erfaren inom politisk påverkan, säga. De spelar bort restaurangägarnas pengar till ingen nytta. Besöksnäringen är en viktig bransch för Sverige, som borde ha en klyftigare ledning.

Visita leds av Maud Olofsson, som drivit centern till höger och blockerat samarbete med S, och en stark högermänniska som Eva Östling som vd. Kanske inte helt rätt team om man vill påverka både till vänster och höger. Effektiv påverkan görs på ett helt annat sätt. Tro mig jag har varit med länge.

Visita ligger förresten inte särskilt bra till hos restaurangägarna heller. Jag känner rätt många här i Stockholm. Det krävs nog en ny ledning och ett helt nytt tänk om en ny regering ska lyssna. Och om restaurangägarna ska få valuta för sina medlemsavgifter. Nuvarande ledning har mottagit ett pris för bästa lobbying men det var den tidigare ledningen med kloka Ulf Adelsohn och Mats Hulth som i praktiken låg bakom den skickliga lobbyingen med sänkt restaurangmoms.

Men inte nog med det. De kan inte göra reklam heller. På stora bilder i tunnelbanan ser vi nu en mörkhyad kvinna som vänder ryggen till publiken. På ryggen står det: ”Hon vill inte bli arbetslös men risken finns med dubbelstöten”.

Men arbetsgivaren talar om vad den unga kvinnan tycker. Och vem i tunnelbanepubliken vet vad dubbelstöten är? Knappt någon. Vi ser två heta trender precis nu, feminism och antirasism. Just då talar överheten om vad en ung kanske mörkhyad kvinna tycker. Även den mest oerfarna reklamare vet att det är oartigt att vända ryggen åt folk och även de som inte har en aning om genusteori vet att man inte ska tala över huvudet på kvinnor och berätta vad de tycker. Jag beklagar att en viktig bransch har en så usel organisation som inte verkar ha ett hum om hur skicklig lobbying går till.

De lobbade skickligt men deras efterträdare kör i diket. I sakfrågan har sossarna rätt. Men det är en annan debatt.

Harald Ullman, vd på Ullman PR och tidigare reklambyråansvarig för Socialdemokraternas valkampanjer 1985-1995.

LÄS OCKSÅ:

Visita: "Vi uppmanar inte människor att inte rösta på Socialdemokraterna" 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt