Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Ulf Hermansson Samell: "100-wattaren välkomnar även internationella B2B-case"

Publicerad: 3 December 2015, 09:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 11:49

REPLIK. Ulf Hermansson Samell, projektansvarig för 100-wattaren, svarar på kritiken från Hilanders vd Christina Kazeem.


Ämnen i artikeln:

100-wattaren

Först och främst: Tack Christina för att du engagerar dig i en av Sveriges viktigaste tävlingar. Dels tog du dig tid att sitta med i årets 100-wattsjury, och nu visar du att du också är angelägen om tävlingens framtid. Det uppskattar vi som står bakom och arrangerar 100-wattaren.

Vi håller helt med dig om att internationell kommunikation som fungerar och skapad av den världsledande kompetens som Sverige besitter ska hyllas och lyftas fram. Vi vill verkligen bidra till att inspirera och sprida kunskap om svenska export-kommunikationsframgångar.

I 100-wattaren har vi just därför två tävlingskategorier för sådana case; "Internationellt – Kampanj" och "Internationellt – Singel". Kategorin "Internationellt – Singel", där case med en enhet som har varit den enda eller bärande enheten i en aktivitet tävlar, är ny för i år och syftar till att även lyfta fram mindre internationella kommunikationsframgångar.

I de internationella kategorierna tävlar case som är producerade i Sverige, och exponerade utomlands (och vice versa). Här sker ingen målgruppsindelning för företag, konsument och ideellt, som det gör för case som tävlar med framgångar på den svenska marknaden.

Det hindrar dock inte samma B2B-case från att till exempel tävla i både kategorin "Internationellt – Kampanj" och i kategorin "Företag – Kampanj". Skillnaden är att i företagskategorin redovisas resultat för Sverige, medan i den internationella kategorin redovisas resultatet utanför Sveriges gränser (läs gärna mer på 100wattaren.se).

Att 100-wattaren "utesluter internationella B2B-case" stämmer med andra ord inte.

På prisutdelning nu på fredag den 4 december kommer vi i vanlig ordning få reda på vilka internationella case som plockar hem 50, 75 och 100 watt. Om det är B2C-case eller B2B-case som vinner vet vi först på fredag kväll.

Givetvis följer vi noggrant utvecklingen i kommunikationsbranschen. När antalet tävlande internationella case blir tillräckligt många för att även dela upp de internationella kategorierna i egna underkategorier för olika målgrupper kommer vi att göra det.

Än så länge har så inte varit fallet. Men självklart hoppas vi att vi kommer att få se allt fler framgångsrika internationella B2B-case tävla i 100-wattaren framöver!

Ulf Hermansson Samell,

Projektansvarig för 100-wattaren 2015, Sveriges Annonsörer

LÄS OCKSÅ:


Ämnen i artikeln:

100-wattaren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev