Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Uber: ”De stora taxibolagen borde förnya sig”

Publicerad: 4 April 2016, 07:14
Uppdaterad: 5 April 2016, 05:17

REPLIK. Etablerade industrier uppskattar sällan konkurrens, anser Ubers kommunikationschef Oliver Carrà.


Ämnen i artikeln:

Uber

Vi tar vårt ansvar gentemot våra användare och de samhällen och städer vi är verksamma i. Taxiförbundet och de stora taxibolag som det företräder borde ägna sig åt att blicka inåt och förnya sig, snarare än att aggressivt angripa nya tjänster, användarbeteenden och önskemål. Varje dag reser flera tusen svenskar med Uber, och antalet ökar för varje dag som går. 

Taxiförbundet beklagar sig i en debattartikel över Ubers popularitet och tillskriver den nästan uteslutande till att vi är billigare. Det är självklart att pris spelar roll, men våra användare väljer oss framförallt för att användarupplevelsen bättre möter deras behov. Taxi å andra sidan har i grunden varit närmast oförändrat i många årtionden – så när Uber lanserades i Stockholm 2013 så var det inte förvånande att de stora taxibolagen redan då var upprörda.

Men låt oss reda ut en viktig missuppfattning som Taxiförbundets debattartikel bidrar till:

Det som möjliggör att Uber kan hålla lägre priser är avancerad teknik, inte att vi påstått skulle uppmana eller underlätta skatteflykt – vilket vi naturligtvis inte gör. Tvärtom – vi har i vår app integrerat Skatteverkets instruktion till Uber Pop-förare för hur intäkter ska deklareras av förarpartners, och vi har en god dialog kring en rad andra frågor på skatteområdet med myndigheten.

Vår modell är närmast unik bland teknikbolag i att 75-80 procent av all ekonomisk aktivitet som sker på plattformen stannar lokalt – och då hela transaktionsflödet är digitalt, så är det både spårbart och transparent. Vi tror därför att vi kan vara en positiv kraft i att öka skatteintäkterna från transport- och taxisektorn i kontrast till Taxiförbundets påståenden. Vi följer inte bara svensk, europeisk och internationell lagstiftning kring taxi för licensierade tjänster, vi skapar ekonomiska möjligheter för förarpartners på plattformen medan vi gör det.

Våra produkter på svenska marknaden är likvärdiga taxis då de är licensierade, vilket betyder att förarna har taxilegitimation och bilarna är taxiregistrerade med taxameter.  Faktum är att vi i många samarbeten bara står för den tekniska plattformen, och bolaget vi samarbetar med själva ordnar med förare och bilar. Därutöver testar vi en samåkningstjänst, Uber Pop, som är öppen bara för inbjudna användare. Affärsidén är att privatpersoner kan sänka kostnaderna av att äga en bil genom att köra andra privatpersoner – säkert, snabbt och prisvärt.

I ett avseende håller vi dock med Svenska Taxiförbundet, att hållbarhet – både miljömässig och social – är viktigt. En bil används bara i snitt 5 procent av tiden under hela sin livstid – det är ett enormt slöseri av våra gemensamma resurser och ett delskäl till varför vi 2014 introducerade samåkning på svenska marknaden.

Samåkning har potential att skapa stora värden för det svenska samhället. En analys från Copenhagen Economics har visat att det skulle innebära samhällsekonomiska vinster om upp till 870 miljoner kronor, och att arbetspendlare skulle sitta sju timmar mindre i bilköer varje år, nästan en hel arbetsdag. Mindre trafik skapar också miljömässiga vinster, såsom lägre utsläppsnivåer och mindre yta som måste tas i anspråk för parkeringsplatser. Koldioxidutsläppen skulle enligt studien också sjunka med 49 000 ton bara i Stockholm.

Vi anser att Uber Pop ryms inom ramarna för svensk lagstiftning men vi är också angelägna om att se initiativ till ny lagstiftning och tydligare regelverk. Stödet för en översyn av lagstiftningen och regelverken på taxi- och transportmarknaden har vuxit och fortsätter växa, och det drivs främst av att fler och fler ser de många fördelarna. Vi välkomnar regeringens initiativ till att utreda samåkning genom den taxiutredning som tillsattes hösten 2015 och som ska presentera sina förslag under senhösten 2016.

Etablerade industrier uppskattar sällan konkurrens, så kritiken från Svenska Taxiförbundet är inte förvånande. Vi är glada och stolta över att många tusen svenska användare varje dag väljer att resa med Uber – och vi ser fram emot att fortsätta samarbeta med ännu fler starka varumärken och bolag i Sverige. Samtidigt arbetar vi för att fler städer i Sverige – och människorna som bor i dem – kan dra nytta av framväxten av samåkning som en viktig del i den digitala ekonomin.

Oliver Carrà, Kommunikationschef Uber Sverige


Ämnen i artikeln:

Uber

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev