TV4 till motattack mot Carats tv-chef

DEBATT. TV4-Gruppens försäljningsdirektör Malin Häger svarar på kritiken från John Aleman angående TV4:s förlängning av släpperioden.

TV4:s förlängning av släpperioden har fått tv-chefen John Aleman på Carat att ilskna till. I ett debatt-inlägg på Dagens Media listar han de invändningar som han har mot TV4:s förändring av släpperioden.

Nu svarar Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen på John Alemans inlägg.

 

Längre släpperiod innebär förbättringar och möjligheter

TV4 uppskattar alltid idéer och inspel om hur vi förbättrar erbjudandet och förutsättningarna för alla parter på marknaden.

Det här initiativet – en längre släpperiod – kommer till efter att vi under en längre tid fört dialog med marknadens olika aktörer. De har efterlyst insatser för att förbättra framförhållningen, säkra kampanjer och kanske framförallt komma bort från de toppar i arbetsbelastning och stress som en släppvecka innebär.

Det här är just en sådan förbättring. Och det finns ingen anledning att oroa sig, eftersom vi inte inför några som helst nya krav på annonsörerna eller mediebyråerna. Månadssläppet lever kvar, vi tar inte bort någonting – vi adderar helt nya möjligheter.

Vill man kan man alltså fortsätta köpa precis som i dag. Men från och med nu kan man – när det bäst passar köparen – dessutom boka på och säkra kampanjer med tre månaders framförhållning i stället för en. Och därmed ökar tryggheten.

Möjligheten att boka tre månader rullande påverkar på inget sätt befintliga avtal och affärsrelationer eftersom spenderingar redan är reglerade i årsavtalen och annonsören angivet sin periodisering. Det utgår inga extra kostnader för att boka tidigt, och vi är fullt transparanta med priser för en längre period.

Att det är TV4 som är först ut är rätt naturligt. TV4 är vår största kanal, och specifics är vår absolut största produkt. När initiativet har satt sig finns självklart en tanke om att se över möjligheterna för andra kanaler och produkter.

Tv-mediet har kanske aldrig varit så efterfrågat som nu. Men tv är också i behov av evolution. TV4-Gruppens ambition är att driva och utveckla tv-marknaden framåt, tillsammans med marknaden.

Malin Häger, försäljningsdirektör TV4-Gruppen

Publicerad 2016-08-24 12.00Uppdaterad 2016-08-24 12.01

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: