Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"TV4:s oxfilé mals ner till köttfärs"

Publicerad: 2 Februari 2009, 04:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>LEDARE.</b> Snacket inför årsavtalsförhandlingarna i tv har låtit likadant sedan mediemarknaden började vända uppåt igen för några år sedan.


Är du annonsör eller medierådgivare ska du säga ungefär så här när Dagens Media ringer:

- Efterfrågan på tv är inte särskilt hög. Valmöjligheterna är större än någonsin. Vi accepterar inte några prishöjningar.

Om du är försäljningschef på Kanal 5 eller TV3:

- Efterfrågan på tv är stor. Många annonsörer är angelägna om att teckna avtal för att garanteras plats. Vi kan justera upp priset - gapet mellan vårt och TV4:s pris är för stort.

Och är du försäljningsdirektör på TV4, ja då uttrycker du dig som Michael Grimborg:

- Går man in i en affär och vill köpa oxfilé så kostar den lite mer än köttfärsen. Du får inte oxfilé till köttfärspriser.

Läs mer om prisfesten i tv i senaste numret av Dagens Medias papperstidning, nummer 2 2009. I år är tongångarna från tv-kanalerna annorlunda. Som Dagens Media berättar på sidorna 18-19 minskar tv-investeringarna drastiskt, och tv-kanalerna tvingas till feta rabatter.

Förändringen är mest radikal för TV4-kanalen, som tidigare har kunnat ta ut ett högre premiumpris till följd av sin dåvarande särställning som räckviddsleverantör.

Den positionen har på senare tid eroderat. TV4 har öppnat upp för mer reklam, vilket har tvingat fram flera prissänkningar, och kanalens tittarandel har backat år efter år.

Beroendet av TV4-kanalen har kort och gott minskat. Oxfilén har successivt malts ner till köttfärs.

Nu är frågan om TV4 har haft för hög svansföring under sin tid som reklam-tv-världens dominant under högkonjunkturen.

För ett par år sedan var tv-kanalerna i princip slutsålda, och priserna sköt i höjden. Utvecklingen drevs på av spelbolag, telekomföretag och finansaktörer som tillfälligt slogs om snabba marknadsandelar. Förlorarna var TV4:s trogna kunder, snabbrörliga konsumentföretag som investerar stort i såväl goda som dåliga tider - men helst till samma priser.

Jag vet att Procter & Gamble på den tiden efterlyste ett eget prissystem för multinationella bolag som jobbar på många marknader under lång tid. Det blev blankt nej från TV4 och de andra tv-kanalerna.

Nu är de tillfälliga högkonjunkturköparna borta och det bäddar för payback-time för annonsörer som Procter & Gamble, Kraft, Procordia och Unilever.

Räkna alltså med rekordbillig och hårt pressad köttfärs under hela 2009.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.