"TV4 har valt helt fel play-strategi"

2016-05-04 15:32  
Carl Wåreus blir ansvarig för relationen mellan Google och Googles byråkunder. Foto: Janne Naess Foto: Janne Næss

DEBATT. Carl Wåreus, vd på Forsberg & Co totalsågar TV4:s strategi online.

Det här är en fråga jag irriterat mig på länge. För det är ju ­väldigt konstigt att Sveriges största tv-hus under så lång tid inte haft en genomtänkt eller koordinerad strategi för hur de ska hantera det icke linjära tv-tittandet.

Men så tänkte jag att det nog inte är någon idé att skriva något. Snart kommer den nya och koncerngemensamma plattformen för detta. När Bonnier Broadcasting tar sin nya genomtänkta ”Viaplay-killer” till en helt ny nivå, kommer mina synpunkter falla rätt platt.

Och så händer detta, officiellt den 18 april. Bonnier Broadcasting lägger ner sitt 100 miljoners (so far) konsultprojekt. Så nu blev frågan riktigt aktuell igen.

Hur tänker Bonnier Broadcasting digitalt egentligen? Det vet jag förstås inte. Men så här hade jag tänkt.

TV4 Play ska konkurrera direkt med SVT Play. TV4 är väldigt duktiga på fri tv, och skapar mycket högkvalitativt content. Lägg ut det gratis i TV4 Play, och bli på riktigt en konkurrent till public ­service, även i det icke linjära.

Lägg ner TV4 Play Premium. Det är bara en irritation som dödar lusten att vara användare av TV4 Play. Varför ska jag betala 99 kronor i månaden för att kunna se typ halvgamla program av ”Djurambulansen” och ”Gladiatorerna”? Inte mycket för pengarna i relation till vad du får för 89 kronor från HBO Nordic. Så det kan ju inte vara många betalande kunder i alla fall. Nu blir TV4 Play Premium bara ett hinder för att TV4 Play ska kunna bli riktigt bra.

Lägg ut TV4 Play gratis, men kräv inloggning på enheten och vem som tittar på profilen (som Netflix gör för att tittarna alltid ska kunna fortsätta där de slutade). Det är motprestationen. Då får man data och kan styra en lagom mängd reklam mer intelligent. På så sätt gör man tittarna en tjänst i form av mer relevant reklam, och man kan då också ta betydligt mer betalt per kontakt.

Gör man det kommer TV4 Play kunna bli en fantastiskt fin räckvidds- och målgrupps­produkt. Förmodligen så bra att TV4 hellre vill ha tittare med fin data där än People Meter-siffror linjärt.

TV4 Play har alltså fel strategi. Dags att ändra på den. Ge användarna en bättre produkt. Och tjäna mer pengar samtidigt.

C More konkurrerar där den ska och gör mycket rätt. Men det är förstås ingen lätt konkurrens att ta sig an med Netflix, HBO, Viaplay, och många olagliga tjänster inom film och tv-serier, och Viaplay Sport och SVT inom sporten. Att satsa på svenskt drama är nog också klokt. Men ska man ha en chans räcker det inte med en ”Beck” i månaden. Det måste komma nya intressanta avsnitt varje vecka. Då måste produktionskostnaden ner (utan att tappa kvalité) eller att fler länder vill köpa in den. Förstås inte lätt att lösa. Men ingen strategi är bättre än sitt genomförande.

Samla sedan all sport som inte läggs i fri tv eller TV4 Play (fritt) till C More Sport så att värdet av att ha ett sportpaket ökar där. Sporten kommer aldrig att lyfta tillräckligt om man inte samlar det som det finns en betalningsvilja för på ett ställe, i stället för att spreta med sport både här och där.

Slutsats: Det behövs ett nytt tänk för TV4 Play och ett bättre helhetsgrepp om alla tjänsterna och dess innehåll. I dag känns det mest som ett något okoordinerat lapptäcke, som av interpolitiska skäl finns kvar för att ingen ska bli trampad på tårna. Att ha rätt content på rätt plattform är viktigt för möjlig framgång. Men det kräver hårda nypor att ta sig dit.

Nästa gång man ska utveckla borde det ju dessutom finnas bättre off-the-shelf-produkter för sånt här, eller fungerande plattformar att köpa in sig i. Det kommer minska risken och kostnaden avsevärt. Det finns redan många avancerade sådana för video asset management-produkter, så att man inte behöver utveckla själv från scratch. Det är bara att lägga tid på att leta.

Ja, det ska bli spännande att se vad som händer nu.

 

Carl Wåreus, vd Forsberg & Co

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt