Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

TU svarar på kritiken

Publicerad: 29 April 2010, 12:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Tidningsutgivarnas debattartikel har väckt starka reaktioner. Här svarar Fredrik Rogberg på TU på kritiken.


Debattartikeln, som publicerades i Dagens Media nummer 9 samt på webben, har bland annat kritiserats av SvD:s förre utvecklingschef Bo Hedin samt Mindparks Joakim Jardenberg.

Här är Fredrik Rogbergs svar till den sistnämnde:

”Vi vet naturligtvis också att det sker en strukturomvandling på mediemarknaden. Mediemarknaden och konsumtionsbeteenden förändras på ett sätt som tvingar alla medieslag – och många andra företag också – att ändra om i sin verksamhet från grunden. Det här är en utveckling som du kan bättre än de flesta.

MEN: vi diskuterar i olika tidsdimensioner. Vår positiva syn på annonsmarknadens utveckling bygger på iakttagelser kring innevarande konjunkturcykel. De långsiktiga strukturomvandlingarna förändrar inte det faktum att dagspressen idag står stark som annonsmedium i den uppåtgående konjunkturen. Mycket starkare än vad många känner till. Alla mediekonsument vet att de ändrat sitt beteende. Däremot vet inte alla att dagspressens 160 tidningshus återigen ökar sina annonsintäkter.

När annonskonjunkturen vänder ner skriver vi det. Det skapar negativa förväntningar. När annonskonjunkturen vänder upp skriver vi det. Det skapar positiva förväntningar. När annonsintäkterna ökar är det bra för medieföretagen för det ger dem mer resurser att investera i de förändringar som är absolut nödvändiga för att klara den pågående strukturomvandlingen och för att kunna verka framgångsrikt i framtiden. TU:s uppfattning är att den pågående strukturomvandlingen inte har något slut”.

Fredrik Rogberg

Analyschef, TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.