Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Tre tips för bättre programmatic: Så maximerar du potentialen

Publicerad: 13 Augusti 2015, 11:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Programmatic-experten Diana Dalsgaard från Mediamath delar med sig av sina bästa tips.


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Konceptet ”programmatic” eller automatiserad handel fortsätter att vinna mark i Norden. Men trots den snabba ökningen ser marknadsförarna ofta tekniken som komplex och skrämmande.

Sverige stod för 50 procent av de totala utgifterna förra året och är därmed den största användaren av programmatic-teknik i Norden och Central- och Östeuropa.

Marknaden för programmatic är relativt mogen, och på väg att övergå från traditionella modeller med öppna annonsbörser och RTB till privata auktioner och avgiftsbelagda automatiseringstjänster.

Trots detta kämpar de nordiska marknadsförarna för att hålla jämna steg med flödet av branschterminologi och nya lösningar. Det finns ett behov av utbildning följt av ständigt lärande i hela programmatic-ekosystemet, för att se till att marknadsföringstekniker tillämpas i högre grad än i dag och säkerställa att de ger bästa möjliga resultat.

Hur kan marknadsförarna vara säkra på att de utnyttjar den fulla potentialen med programmatic?

• Ställ kunden i centrum

Programmatic är inte bara en teknik för automatiserad mediehandel. Den ger dessutom marknadsförarna möjlighet att hantera den allt mer fragmenterade kundupplevelsen. För att få största möjliga nytta av programmatic behöver de nordiska marknadsförarna ställa kunden i centrum. Den moderna konsumenten förväntar sig att varumärkena ska identifiera och komma ihåg dem i alla kanaler och på alla enheter – lagra deras tidigare köp och förutsäga deras framtida behov i form av riktade rekommendationer och relevanta erbjudanden. Marknadsförarna kan åstadkomma detta genom att utnyttja tillgängliga första- och tredjepartsdata för att förmedla ett enhetligt och personligt anpassat budskap i alla kanaler och under hela konsumentlivscykeln.

• Anpassa KPI:er för programmatic till verksamhetsmålen

Marknadsföringsavdelningarna är allt mer pressade att uppvisa avkastning på investeringen och andra positiva nyckeltal. Med programmatic får marknadsförarna större ansvar för det ekonomiska resultatet, eftersom de kampanj-KPI:er som programmatic-operativsystemen är optimerade för kan mätas mot viktiga verksamhetsmål. Det behöver inte röra sig om rent ekonomiska mål, utan kan lika gärna handla om att främja kundlojaliteten och bibehållandet av kunder under hela konsumentlivscykeln, eller öka medvetenheten eller engagemanget kring varumärket. Ett villkor är emellertid att de är mätbara. Programmatic bör bli en central del av företagskulturen som ligger till grund för marknadsföringsstrategin.

• Stärk kunskapen om programmatic

Ökad utbildning i programmatic och dess fördelar bidrar till en större vilja att tillämpa tekniken inom organisationen. Det är i hög grad teknikleverantörernas ansvar att utbilda, engagera och stärka onlinemarknadsförarna, genom att bidra till större förståelse för tekniken och dela med sig av sin kunskap och expertis. När branschen har bättre kunskaper om programmatic blir marknadsförarna medvetna om fördelarna med tekniken, bland annat:

 – Effektivitet: Programmatic är ett oerhört effektivt sätt för marknadsförare att nå konsumenterna individuellt och storskaligt, och handplocka konsumenterna i alla kanaler och på alla enheter på ett personligt anpassat och sekventiellt sätt. Traditionellt kan en heltidsanställd fatta 720 beslut om medieköp per vecka. Med ett programmatic-operativsystem kan samma siffra ökas till 840 miljarder.   

- Räckvidd: Med programmatic kan marknadsförarna använda sig av en helt kanaloberoende marknadsföringsmetod, med åtkomst till så skilda onlinemedier som mobil, video, sökannonsering, visningsannonsering, sociala medier, tryckta medier och uppkopplad tv. Marknadsförarna kan dessutom utöka räckvidden genom att identifiera och inrikta sig på andra liknande målgrupper.

- Insikt: Dagens marknadsförare har tillgång till mer data än någonsin tidigare, vilket ger möjligheter till djupgående analyser för målgruppssegmentering och sammanhangsberoende inriktning. Med ett programmatic-operativsystem kan marknadsförarna dra slutsatser om konsumenterna och bilda sig en bättre uppfattning om deras väg till köp och vilka budskap som är mest relevanta för dem.

Att förstå de här fördelarna främjar hela ekosystemet och stärker relationen mellan marknadsförarna, deras medieköp- eller mediehandelsorganisationer och teknikleverantörerna.

Kommunikation och samverkan mellan dessa tre parter driver i slutänden hela branschen i riktning mot två gemensamma mål – att nå högre avkastning på investeringen i marknadsföring och att främja digital innovation.

Det finns redan en programmatic-våg i Norden, och den växer sig snabbt allt starkare. Marknadsförare som inte nöjer sig med att hålla sig flytande måste göra programmatic till en central del i sina digitala strategier och i sin företagskultur.  

Diana Dalsgaard, Director of Platform Solutions EMEA, MediaMath

 


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev