Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Tore Thallaug om mediernas helvetesgap: "Myndigheter och politiker vill inskränka våra möjligheter"

Publicerad: 31 Mars 2015, 03:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

REPLIK. Swedmas vd Tore Thallaug svarar Dagens Medias Erik Wisterberg om mediernas helvetesgap.


Läste Erik Wisterbergs krönika från den 18 mars, där han tar upp det växande negativa gapet mellan utvecklingen av BNP och annonsinvesteringar. Jag håller helt med Erik att detta är utmaning och jag tror att hans analys om pressade medier, smartare annonsörer och digitaliseringen är korrekta.

Även om jag har ett par kommentarer till den analysen. Tyvärr tror jag att många företag i sin iver att dra ner kostnader också drar ner i kvalitet på de insatser de gör. Traditionella, ibland dyrare kanaler byts ut mot nya billiga kanaler, ekonomernas våta dröm”. Fast att hitta nya och billigare kanaler att ”sända igenom” är inte det samma som att man ”når fram”. Många företag ser sjunkande effekt på de insatser de gör och responsen sjunker. Det är således inte priset för att skicka ut som är det viktiga, utan priset att nå fram som är det avgörande. Allt handlar om effekt och då kan den kortsiktiga sparivern bli ekonomernas ”mardröm”.

Samtidigt ser vi också ett annat hot, där vi har myndigheter och politiker som vill inskränka våra möjligheter och införa förbud för företagen att göra reklam och kommunicera med sina kunder. I mitt tycke helt fel och en allvarlig situation där vi riskerar att såväl klampa på yttrandefriheten som på allas rättighet att på lika villkor få en chans att etablera och driva en verksamhet, samt inte minst ”slänga grus i ett maskineri” som smörjer vårt näringsliv och samhället i stort. I dagens konkurrenssituation är det en självklar rätt att få ”tala för varan”.

Reklam och kommunikation är i sig en industri som skapar många företag och arbetstillfällen, för att inte tala om vad den gör för försäljningen och tillväxten. Börjar vi göra inskränkningar kommer det ofelbart att leda till minskad försäljning och med det färre företag och arbetstillfällen samt att det negativa gapet ökar än mer.

Vi som arbetar med reklam och kommunikation har självklart ett ansvar och det menar jag att vi tar. I Sverige har vi en stark tradition av måttfullhet och samarbeten, men också en öppenhet och tro på de goda exemplen. Vi har ett vederhäftigt regelverk i grundlagar, konsumentlagstiftning och marknadsföringslag. Branscherna själva har etiska regler – som många gånger går längre än gällande lagstiftning – och olika självregleringsåtgärder.

Självklart har företagen ett ansvar och de avarter som bara handlar om att synas och höras kommer att sanera bort sig själv – är man inte relevant och behandlar sin marknad med respekt kommer man ofelbart att förr eller senare köra i diket. Konsumenten har i dag en allt större insyn och makt att påverka, gilla eller rata.

När politiker och myndigheter vill klampa in blir det allt annat än bra. Många gånger jobbar man för kortsiktiga politiska poänger snarare än hållbara lösningar som skapar balans mellan näringsliv och de konsumenter man säger sig vilja ”skydda”. (Skydda från vad kan man ju dessutom undra?) Politiker och myndigheter bör snarare fundera på att förbättra, snabba på och stärka sanktionerna mot eventuella oseriösa företag, än sikta in sig på att strypa de företag som faktiskt sköter sig.

När företag och anställningar är i fara är det, för alla inblandade parter, viktigare än någonsin att agera långsiktigt. Vi vill inte riskera ett än större gap mellan BNP och tillväxten inom medieinvesteringar – vi bör istället göra vad vi kan för att få fart på hjulen. Det är dags för marknadsförarna att sätta sig i förarsätet igen…

Tore Thallaug, VD SWEDMA   

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.