Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Tore Thallaug: "Massor med bra reklam – och för mycket dålig"

Publicerad: 11 Juni 2015, 03:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:58

DEBATT. Slarv, okunskap och ett dumsnålt beteende leder till att reklamundvikandet ökar, skriver Tore Thallaug, vd på Swedma.


Ämnen i artikeln:

Swedma

Reklamundvikandet i Sverige ökar trots att ny teknik ökat marknadsförarnas möjligheter till mer relevant och målgruppsanpassad reklam, menar Peter Callius, affärsområdeschef på TNS Sifo.

I undersökningen "Reklamundvikande i en digital brytningstid", kan vi se att reklamundvikandet ökar i en jämförelse mellan 2014 och 2008. Utan att gå in på detaljerna och olika gruppers skillnader i sin syn på reklam och reklamundvikande kan vi övergripande konstatera att 7 av 10 faktiskt är ”reklamtillåtande”. Fast relevans och konsumentinsikter är nyckelbegrepp om vi vill ta vara på den positiva kraften i reklam och kommunikation.

Så varför ökar då reklamundvikandet trots att vi får allt fler möjligheter och kanaler att göra reklam och kommunikation just relevant?

Tyvärr tror jag att det beror på slarv, okunskap och ett dumsnålt beteende. Alldeles för många företag pangar på i gammal god stil och väljer kanaler där de tror sig får mest pang för pengarna, men att det är enkelt och billigt att nå ut är inte detsamma som att verkligen nå fram. Framför allt springer en hel värld runt i en ”digital dysenteri” och vräker ur sig budskap och ”high fivar” över delningar och likes samt missuppfattad uppmärksamhet.

Även jag ser naturligtvis att den digitala utvecklingen är både dramatisk, snabb och öppnar för enormt många nya och positiva möjligheter. Däremot måste vi marknadsförare även fortsättningsvis vara noggranna i vårt arbete och inse att det som alltid handlar om effekt, både på kort och lång sikt. Vi ska sälja och vi ska bygga varumärken. Euforin över nya kanaler och nya möjligheter verkar få många att helt glömma tidigare kunskaper och erfarenheter. Jag har sagt det förr och det tål att upprepas – det är inte svart eller vitt därute.

Just nu springer en hel yrkeskår inom reklam och kommunikation likt vilda mustanger på prärien, ivrigt påhejade av vilsna företagare vars affärsmodeller är under stark press och förändring. Då kanske det kan vara rätt att stanna upp, räkna till tio och göra läxan ordentligt. Självklart har inget företag tid sätta sig ner och tro att inget kommer att hända, men som alltid gäller det att hitta den rätta mixen för att bli framgångsrik.

Att slarva med analysen av data, målgrupper, kanalval och innehåll kommer ofelbart att minska den avgörande kundinsikten och relevansen, som Peter Callius menar är så viktig. Jag håller helt med och vill dessutom lägga till respekten för konsumenten. Respekterar vi inte våra befintliga – och blivande – kunder och deras behov och önskningar vad gäller våra erbjudanden samt när, var och hur de vill ta emot dem – eller om de till och med valt att slippa ta emot dem – kommer kurvan för antalet reklamtillåtande aldrig att börja peka uppåt.

Företagen, marknadsförarna och våra reklam- och kommunikationskonsulter har ett stort ansvar och vi sitter nu på alla möjligheter att lyckas och göra rätt. Men då krävs det ett ”kundcentriskt” synsätt och att vi faktiskt gör det vi har talat om i åratal – sätter fokus på kundens väl och inser att det måste få kosta. Att enbart förlita sig på ”lågprisstrategi”, automation och att skrika mer och oftare, kommer bara att trötta ut konsumenterna.

Det blir en tävling om att nå ut och fram där konsumenterna blir än mer motståndare och försöker undvika den reklam och kommunikation som inte inkluderar deras behov och önskemål, den som snarare stör än tillför.

Det görs massor av bra reklam och kommunikation men tyvärr också alldeles för mycket dålig. Undersökning efter undersökning pekar på detta och nu senast TNS Sifos. När vi äntligen har tillgång till bra och relevant data, en uppsjö av kanaler, smarta verktyg för analyser etc. vore det väl svagt om vi inte använde alla dessa verktyg i lådan för att göra vederhäftig, relevant och mottagarintressant reklam och kommunikation.

För mig handlar det väldigt mycket om att vara det goda företaget och ett föredöme och att inte riva sönder förtroenden och varumärken – och inte minst om att aldrig glömma att detta är en ödesfråga för hela vår bransch och yrkeskår.

Tore Thallaug,

vd på Swedma


Ämnen i artikeln:

Swedma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev