Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Tore Thallaug: ”Förbud och hinder är fel väg”

Publicerad: 8 December 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 11:31

”Det en gåta för mig hur politiker och myndigheter ser på näringslivsfrågor i dag”, skriver Swedmas vd Tore Thallaug.


Håller som bäst på att läsa en bok om det svenska näringslivets historia 1864–2014. Otroligt spännande och lärorikt. Inte minst i det uppsving som vi i Sverige har fått vara med om när näringsliv och export utvecklades under slutet av 1800-talet och stora delar av 1900-talet.

Ett allt mer liberalt samhälle, marknadsekonomi och nya handelsmöjligheter tycks ha varit en bra kombination. Vi fick rejäl fart på nyföretagande, tillväxt och utveckling. Vi är i dag också, med all rätta, tillskyndare av småföretagande och mikrolån när vi vill stötta människor i utvecklingsländerna, för att de skall få vara med om en liknande tillväxt. Då är det en gåta för mig hur många av våra politiker och myndigheter ser på näringslivsfrågor i dag. Det går ju på tvärs mot ovanstående, och istället skapar vi hinder, drar i handbromsar och detaljstyr.

Vi ser mörka moln, många gånger med ensidigt politiska förtecken, där näringslivet motarbetas. Jag ser det på många håll, inte minst i min egen bransch.

Vi vet att reklam och kommunikation kan vara kontroversiellt och att vissa tycker att den tar för stor plats i det offentliga rummet. Det finns till och med de som menar att allt skall förbjudas, nu senast i en debattartikel i DN. I mediala raider lyckas man då och då få med sig politiker och myndigheter i olika ogenomtänkta uttalanden som, om det som föreslås blir verklighet, kommer att lägga tunga blöta filtar över svenskt näringsliv. I tider när politiskt ledarskap inte tycks vara svaret på alla frågor tror jag det är viktigare än någonsin att vi står upp för såväl vår bransch som för näringslivets möjligheter.

Tydliga och offensiva spelregler behövs, av historien har vi lärt att näringslivet kan göra skillnad. Då måste vi bland annat få exponera varor och tjänster, använda oss av ny informationsteknik och ha öppna kanaler. I slutänden handlar det till och med om yttrande- och näringsfrihet. Företag skapar sysselsättning och erbjudanden, reklam och kommunikation är smörjmedlet som hjälper företag att nå fram, vilket i sin tur ger affärer.

Ett väl fungerande och offensivt näringsliv skapar en win-win-situation för alla parter och det ger sköna lönekuvert till fler, ökad försäljning samt ökade skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Att, som debattören i DN, påstå att detta inte är relevanta argument i tider när varje arbete och varje skattekrona behövs, är helt enkelt inte seriöst.

Självklart är det upp till oss inom näringslivet att samtidigt verka för självreglering, god affärssed och etiska regler för att försvara vår plats på marknaden och förtjäna konsumenternas gillande. Nyckelord är långsiktighet, hållbarhet och relevans. I dessa tider har konsumenterna allt mer makt, och behandlar vi inte mottagarna schyst, respekterar deras eventuella önskan om att till exempel inte bli kontaktade i vissa kanaler eller inom vissa ämnesområden, riskerar vi att få såväl individer som grupper emot oss. Skillnaden mellan möjlig­heterna att göra rätt och riskerna att göra fel är i dag knivskarp och kan äventyra framtiden för en verksamhet.

Det finns utmaningar inom näringsliv, reklam och kommunikation, men vi riskerar en långt sämre tillvaro om vi inte bejakar ny teknik och nya möjligheter samt dessutom samtidigt skapar förbud och hinder som försvårar för ett konkurrensutsatt näringsliv.

Tore Thallaug,

vd, Swedma

null

null

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.