Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Tore Thallaug: "Få maskiner kommer kunna beröra och skapa känslor"

Publicerad: 5 November 2015, 14:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

DEBATT. "Vill jag se det igen? Vill jag dela det? Vill jag vara en del av det? Kevin Roberts från Saatchi & Saatchi uttrycker det spot on", skriver Tore Thallaug, vd på Swedma.


Ämnen i artikeln:

Swedma

I media pågår diskussionerna om den nya spelplanen inom reklam och kommunikation.

I sammanhanget ställs ett antal parametrar ofta upp som ett slags motstående företeelser – Analogt mot Digitalt, Direkt mot Varumärkesbyggande, Kreativitet mot Marketing Automation, Kanal X mot Kanal Y, Buzzword 1 mot Buzzword 2 etc.

Vi toppar diskussionen med inlägg om reklamtrötthet och mottagarnas önskan om att slippa oönskad kommunikation. Det kan gälla allt från nej-tack-skyltar till ad-blockers. För en tid sedan hörde jag en debatt där representanter från media klagade på att de som installerat ad-blockers är osolidariska. Man menade att de inte ställde upp för kvalitetsjournalistik och löner till journalister. Men om affärsmodellen inte håller och om kommunikationen dessutom är tröttsam och påträngande, är det nog inte mottagaren/konsumenten som ska sitta på de anklagades bänk.

Nåväl. Det kommer alltid att finnas både motståndare och förespråkare för än det ena, än det andra, men jag menar att det måste vara mer intressant att försöka hitta det som förenar och det som faktiskt ger resultat. Om företag och konsumenter hittar och gillar varandra, skapas affärsnytta för dem båda. Det är väl egentligen ganska lätt att förstå, men ack så svårt att realisera många gånger. Jag tror att vi alla kan enas om att masskommunikation och spray and pray inte är svaret.

Jag hävdar ofta att all kommunikation blir allt mer direkt och att vi försöker skapa allt mer relevans, inte sällan ner på individnivå, för att nå fram och inte bara ut. Jag är helt övertygad om att såväl tillgång på data och information som nya tekniska lösningar möjliggör detta på ett sätt som vi aldrig tidigare har kunnat föreställa oss. Samtidigt får vi alla ett allt större ansvar för att se till att vi har processer som gör detta hållbart. I samma grad som vi gärna ser möjligheter att göra vederhäftiga målgruppsurval, måste vi respektera dem som inte vill ta emot vår kommunikation.

Vi befinner oss ju alla i olika livsfaser och ser, i stort eller smått, på reklam och kommunikation på olika sätt. Det måste vi marknadsförare förstå och acceptera, endast då kan vi bygga långsiktiga relationer. Ett företag kan bara få positivt gensvar genom att förtjäna det. De som endast utgår från sin egen situation och fortsätter att störa istället för att beröra, kommer att misslyckas. För alla företag – förutom den svans av relativt få oseriösa aktörer som alltid bara kommer att vara intresserade av snabba klipp – är det viktigt att verka långsiktigt och att ta sitt ansvar. Stora öron kommer – alltid – att slå stor käft.

Men den framgångsrika och tekniskt innovativa reklamen måste också beröra. Ibland benämner vi det kreativitet – fast för mig handlar kreativitet också om att på ett smart sätt använda just teknik och tillgänglig information, så egentligen kanske vi hellre borde kalla det känslor? Kevin Roberts från Saatchi & Saatchi uttryckte detta spot on vid internationella &THEN-konferensen i Boston för en dryg månad sedan. "Vill jag se det igen? Vill jag dela det? Vill jag vara en del av det?"

I tider när digitalisering och teknik diskuteras och är på allas läppar, är det lätt att känslorna glöms bort. Jag har ju själv varit en tillskyndare av de direkta kanalerna, just för att de har kommit längst med att använda information och ny teknik för att göra kommunikationen relevant och skapa verklig mätbar affärsnytta. Samtidigt har jag raljerat över byråvärldens prioriteringar, att det är häftigare och viktigare att klistra upp pannåer än att skapa just affärsnytta.

Men det handlar inte om det ena eller andra, det är en symbios. Och här vill jag be alla inblandade om ursäkt – att beröra och skapa känslor kommer få maskiner att kunna göra. Vi behöver människor och kompetenser av kött och blod. Jag tror att det är den som har ambitionen att lära sig om och ta del av den nya teknikens möjligheter och samtidigt kan beröra, som är vinnaren.

Vi lever i en tid där vi ser stora förändringar och utmaningar, men framförallt ser vi enorma möjligheter. Tänk om vi kunde lägga energin på detta istället för navelskåderi. Reklam och kommunikation som är relevant, långsiktig och hållbar kommer att behöva massor av teknik, insikter, kompetenser och, inte minst, bra idéer som berör och väcker känslor.

Tore Thallaug,

vd Swedma

LÄS MER AV TORE THALLAUG:

 

 

 


Ämnen i artikeln:

Swedma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev