Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Debatt

Toppcheferna bemöter Sveriges Annonsörers anklagelse

Publicerad: 7 September 2018, 06:20
Uppdaterad: 12 September 2018, 08:19

Alexander Lydecker, som är försälningsdirektör på Bonnier News, och Anders Nylander, vd på Schibsted sales & inventory, bemöter Sveriges Annonsörers kritik.

REPLIK. Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker och Anders Nylander, som är vd för Schibsted Sales & Inventory, bemöter i ett gemensamt uttalande Anders Ericsons anklagelse om att kvällstidningarna skulle ägna sig annonsbedrägeri.


Ämnen i artikeln:

Alexander Lydecker

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson har uttalat att "kvällspressens mätningar är annonsbedrägeri" och riktat kritik mot hur Bonnier News och Schibsted redovisar sina räckviddssiffror.

– Uttalandet känns aningen ogenomtänkt, säger Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News.

Anders Ericson uppmanar Schibsted och Bonnier News att ”gå i bräschen när det gäller adekvata mätningar och transparens”. Det gör vi gärna. Vi vill bara först förtydliga att vi inte är bedrägliga på något sätt.

Både Schibsted och Bonnier News mäter räckvidden för sina sajter via panelmätningen SIFO Orvesto, vilket är en vedertagen metod att mäta hur många individer man faktiskt når, vilka man når och hur ofta. Sajternas räckvidder ligger helt publika i de databaser som mediebyråer och annonsörer har tillgång till och redovisas också på den annonswebb som merparten av de svenska mediehusen använder, Ocast. Här redovisas också trafikdata baserat på certifierade tredjepartsleverantörer. Bonnier News mäter via Google Analytics och Schibsted mäter via Adobe och AT Internet.

– Bonnier News titlar redovisar idag trafik via Google Analytics och räckvidd via SIFO Orvesto i Ocast, som då innebär en högre transparens för marknaden och för våra annonsörer. Vi redovisar mer tredjeparts data för allmänheten nu än vad vi gjorde under KIA-perioden, säger Serdar Ok, Analyschef på Bonnier News Sales.

Schibsted var för övrigt först ut av de icke linjära tv-aktörerna att ansluta sig till MMS mätningar av online video och med tanke på de rigorösa principer som MMS använder finns ingen anledning att ifrågasätta transparensen här heller. Bonnier News är med i MMS reklammätningar.

Schibsted håller med om att det inte finns tydliga rutiner för när eller hur ofta statistiken på Ocast ska uppdateras, men eftersom räckvidderna är helt publika i SIFO Orvesto och trafikmätningarna genomförs av tredje part finns inget att dölja.

– Låt oss tillsammans med branschen söka en smidig enhetlig lösning som automatiserat och frekvent samlar in och validerar faktiska räckvidder, besök och sidvisningar. Eftersom all data redan mäts via certifierade tredjepartsleverantörer bör det inte vara någon stor apparat, säger Fredrik Rogberg, Analyschef på Schibsted Sales & Inventory.

Vven Mårten Erlberg på Dentsu Aegis belyste häromdagen i Dagens Media vikten av transparens, med udden riktad mot Facebooks och Googles ”bristande transparens”. Och ja. Annonsörer ska självklart kräva att även de globala tech-bolagen redovisar sina siffror transparent, med ytterligare fokus på validering av viewability och fraudsafe. Inte minst eftersom annonsörer väljer att lägga en ökande del av sina investeringar hos dessa aktörer. Då kan annonsörerna tveklöst känna sig trygga.

– Vi har kanske inte samma uppfattning som alla andra om vilka KPI:er som ska visas ut, men det känns olustigt att bli anklagad för annonsbedrägeri. Våra annonsörer har alltid möjlighet att få ett kvitto på varje kampanj, antingen genom annonsörernas egen taggning eller genom någon ytterligare mätning från tredjepart, säger Anders Nylander, vd på Schibsted Sales & Inventory.

Sist, men inte minst. Här finns inget bedrägeri.

Undertecknat,

Alexander Lydecker & Anders Nylander


Ämnen i artikeln:

Alexander Lydecker

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev