Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

TNS-Sifo försvarar undersökningen om reklam

Jon Andersson, projektledare på TNS-SIFO, försvarar den ifrågasatta undersökningen om reklam som gjorts på uppdrag av Posten.


Publicerad: 28 Oktober 2011, 07:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:52

Ämnen i artikeln:

SifoPosten

Dagens Media har publicerat en artikel där analysföretaget Hanne K Larssen ifrågasätter resultatet av en riksrepresentativ undersökning bland 1000 privatpersoner som TNS-SIFO genomfört på uppdrag av Posten om direktreklam. Som "motbevis” redovisar Hanne K Larssen resultatet av en undersökning där de intervjuat 164 personer i centrala Stockholm och Göteborg.

När man gör en undersökning som ska speglar hela landet så är det viktigt att urvalet är riksrepresentativt. Om man till exempel skulle göra en väljarbarometer där man bara intervjuar personer i Stockholm skulle man få ett annorlunda resultat gentemot en undersökning som görs riksrepresentativt. Det beror på att väljarkåren ser annorlunda ut i Stockholm i jämförelse med hela riket. En undersökning som bara genomförs i Stockholm skulle omöjligt kunna spegla hela landets partisympatier.

Vi på TNS-SIFO har på uppdrag av PostNord genomfört en riksrepresentativ undersökning där vi via telefon intervjuat 1000 personer som är 15 år eller äldre. I undersökningen ställdes bland annat frågan ”På vilka av följande sätt föredrar du att få reklam?”

Vi läste upp 7 svarsalternativ som vi roterade. På totalnivå var det 42% som svarade ”i postlådan”. Och en del utav de respondenterna svarade även andra svarsalternativ, då respondenterna hade möjlighet att ange flera svar. Svaren på frågan skiljer sig beroende på var i landet man bor. I Stockholmsområdet är det t.ex. 29 % som svarade ”i postlådan”

Därför är det av stor vikt att man intervjuar ett riksrepresentativt urval om syftet är att spegla hela Sverige.

Ska man göra en undersökning som ska vara ett ”tvärsnitt av Sverige” så är det också viktigt att man intervjuar alla åldersgrupper.  Har man till exempel bara genomfört intervjuer med personer som är upp till 65 år så kan förstås resultatet blir annorlunda än om man även intervjuar personer över 65 år. När man jämför undersökningar så är det också viktigt att frågan är ställd på samma sätt. Insamlingsmetoden av data bör också vara lika. Hanne K Larssens undersökning använder en annan insamlingsmetod än vad TNS SIFO gjort i denna undersökning, frågan är ställd på annorlunda sätt och även svarsalternativen är annorlunda.

Jon Andersson

TNS-SIFO

Ansvarig projektledare för PostNords telefonundersökning om direktreklam

Ämnen i artikeln:

SifoPosten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.