Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

The Locals vd: "Europa har en old world-inställning till nyheter"

Publicerad: 4 September 2014, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

DEBATT. Unga amerikanska nyhetsföretag etablerar sig i snabb takt som globala aktörer. Men varför växer inga nya europeiska nyhetsvarumärken fram? Det undrar The Locals vd Paul Rapacioli.


Ämnen i artikeln:

The Local

Business Insider, en amerikansk nyhetssajt, meddelade i juni att de hade börjat rekrytera en redaktion till sin europeiska verksamhet. De har redan versioner  i Indien, Indonesien, Singapore och Malaysia, och med 175 anställda säger företaget att de siktar på global dominans.

Med över 30 miljoner dollar i finansiering, inklusive 5 miljoner dollar från Amazons grundare Jeff Bezos, är det inte osannolikt.

Business Insider följer i Huffington Posts fotspår, som redan publicerar versioner i tio olika länder.

New York-baserade BuzzFeed har sedan 2008 fått tillskott på 96 miljoner dollar av sina ägare, och samtidigt rekryterat över 550 anställda runt om i världen. Buzzfeeds speciella sätt att förmedla nyheter lockar nu över 100 miljoner läsare varje månad.

Dessa tre publikationer täcker nyhetsbehovet för dagens digitala läsare – med ekonomi, affärer och politik, lokala och internationella nyheter, sport, kändisar och katter – alla förpackade på ett underhållande sätt.

De amerikanska sociala medier-kanalerna har redan i dag global dominans.

Facebook är i dag det första stället många människor ser nyheter på. Twitter är inte längre bara en plats där nyheter delas och debatteras, utan också ”där det händer”.

Reddit kallar sig för ”internets förstasida” och Drudge Report kan genom att länka en artikel generera så pass mycket trafik att mindre nyhetsorganisationers servrar kraschar. Och så har vi så klart också Google.

Tack vare dessa nya företag, har nyheter kommit att bli en av USA:s mest synliga exportprodukter.

Nyheter präglar hela vårt samhälle – de sätter agendan, dominerar våra möten och summeras i protokollen.

Så vad betyder nyhetkällorna för vårt samhälle?

Det tål även att tänkas på var de europeiska motsvarigheterna till dessa amerikanska nyhetsjättar är?

Naturligtvis pumpas det även på den här sidan av Atlanten in enorma summor pengar i nya medieverksamheter. I USA har man dock jobbat progressivt medan Europa har stannat kvar i det förflutna.

De topp tre största nyhetssajterna i Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och Tyskland är digitala versioner av tidningar som grundades för över 50 år sedan.

För tidningarna är det så klart bra, men för branschen som helhet utgör det ett problem då ett medieföretag med 50 år på nacken inte direkt är ”fast moving”.

Nya företag – särskilt amerikanska – är mer ambitiösa, mer aggressiva och mer flexibla. De rör sig snabbare, vilket är anledningen till att vi ser en hel ström av nya amerikanska nyhetskedjor etableras i och utanför Europa.

Det är också ett problem för någon som söker en variation av källor, åsikter och perspektiv. Det är ett problem för Europa, som inte bara har misslyckats med att exportera en världsbild, utan också har misslyckats med att ta fram nyhetsvarumärken att exportera.

Det är frestande att skylla på språket som orsak till denna stora skillnad mellan USA och Europa. Med 24 officiella språk i Europa, är det kanske svårt att bygga upp den mängd läsare som krävs.

Men nej, det håller inte. För trots att Storbritannien har fördelen av engelskan och Tyskland och Frankrike inte direkt har små hemmamarknader har inget av dessa länder lyckats skapa ett nytt varumärke inom nyheter.

Eftersom de lokala upplagorna av The Huffington Post och Buzzfeed publiceras på de lokala språken, går det inte att dra stordriftsfördelar vad gäller den redaktionella verksamheten, vilket är en tidnings största utgift.

En annan förklaring kan vara skillnaden i investeringskulturer. Amerikanska riskkapitalister har en ”all-in- metod”, medan europeiska investerare är långsammare.

Det kan ligga något i detta, men det har inte stoppat Europa från att producera andra digitala framgångar, som Skype, Spotify och Klarna – för att nämna tre exempel från Stockholm.

Sist men inte minst beror förmodligen bristen på nya europeiska nyhetsvarumärken på attityd. Europa har en ”old world"-inställning till nyheter. Nyheter är en del av etablissemanget, av eliten.

I USA kan en politisk blogg bli en stor nyhetssajt av sig själv, i Europa skulle den bli en kolumn på en redan etablerad sajt. I USA är det tidningens innehåll som räknas, i Europa är det stamtavlan.

Det europeiska nyhetslandskapet förändras inför våra ögon. De etablerade företagen är långsamma och sårbara, lätta byten för snabba och välfinansierade start-ups.

USA dominerar det globala nyhetsflödet eftersom dess ambitioner inte begränsas av landsgränser. Nu måste Europa satsa på nya nyheter för den nya, globala generationen.

Nyheter är kittet i vårt samhälle. De definierar vad vi talar om och vad vi tänker på – fångar in attityder och fördomar.

Vem vill du ska filtrera och förstärka dina attityder och fördomar?

Paul Rapacioli

Grundare och vd för The Local (ett nytt europeiskt nyhetsvarumärke med nyhetssajter i nio olika länder).

Ämnen i artikeln:

The Local

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.