Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Tech håller på att revolutionera branschen"

Publicerad: 30 Maj 2018, 12:08
Uppdaterad: 30 Maj 2018, 12:19

Albert Säfström, marknadschef på Coffee Stain Publishing, svarar Finn Wikander: "Wikander varnar för risken att gå vilse på vägen men ger oss inga verktyg för att hitta".

REPLIK. Albert Säfström, marknadschef på Coffee Stain Publishing, svarar Clear Channels Finn Wikander som ifrågasätter om mer teknologi är lösningen för annonsörer.


Jag läser Finn Wikanders debattartikel "Är mer teknologi lösningen för annonsörer?" och förvånas över vinkeln. Wikander ställer sig frågande till "ifall tech verkligen [sic] är lösningen på alla våra problem".

Å ena sidan känns det lite småaktigt att skriva ett svar eftersom jag håller med Wikander i sak. Å andra sidan håller jag med honom i sak eftersom han ställer sig frågande till något som ingen verkar tycka. Vem han vill tillskriva sin halmgubbe framgår inte heller.

Faktum är att tech håller på att revolutionera branschen (och jag tillåter mig att vara diffus här för det går att applicera nästan i vilken kontext som helst) men att det inte betyder att all den kompetens vi tidigare värderade nu saknar värde. Utöver det leder utvecklingen till att nya kompetenser ökar i värde.

Ett konkret exempel är relaterat till hur tech ger oss tillgång till stora mängder data (ja, även efter GDPR). Där är min erfarenhet att många köpare och säljare av annonsutrymme saknar kompetens att förstå och tolka den data som genereras. Resultatet blir en missriktad tilltro till slutsatser utan signifikant underlag i data. Det kan vara värre än att inte mäta alls.

Givet att vi inte står inför ett binärt val mellan “tech” eller “inte tech” blir frågan istället vilka kompetenser vi borde prioritera och hur vi ska ta oss vidare. Här bjuder Wikander på mediefloskler istället för insikter.

Wikander skriver att det här med att “addera värde” handlar om att “genom kreativitet skapa effektiv marknadsföring och effektfull reklam”. Det adderar lika mycket värde som en fotbollstränare vars taktik är att “göra fler mål än vi släpper in”.

Någon med så mycket branschspecifik kunskap inom utomhusreklam som Wikander borde kunna vara mer konkret och specifik än så. På vilket sätt tänker vi fel idag? Hur borde vi tänka eller prioritera annorlunda imorgon? Om kreativitet är lösningen, hur ska vi ge kreatörer förutsättningar att ta vara på de nya möjligheter som utvecklingen i branschen gjort möjliga?

Wikander varnar för risken att gå vilse på vägen men ger oss inga verktyg för att hitta.

Albert Säfström, marknadschef på Coffee Stain Publishing

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.