Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Tack - och glad sommar!"

Publicerad: 23 juni 2009, 10:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Till hösten finns fler konkurser och varsel att vänta, samtidigt som fler samarbeten mellan mediehusen blir vanligare. Det skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Till att börja med:

Det är obehagligt att bli granskad och jag kan förstå om vissa blir förbannade. Men det är inte okej att agera som mannen på Leopard Reklambyrå gjorde mot vår fotograf Johan Marklund i måndags – det vill säga putta, greppa efter kameran och leverera en hotfull kommentar.

Läs mer om händelsen och granskningen på sidan 32.

 

Nu till några tankar om halvåret som har gått och om hösten.

Marknaden befinner sig i en historiskt djup svacka och både annonsörer, konsulter och medier har det otroligt tufft.

Omkring 20 medelstora reklambyråer har gått omkull och många tidningar upplever en halvering av annonsintäkterna. Bara de medieinvesteringar som går via mediebyråerna har minskat med 1,1 miljard under årets första fem månader.

Nu rycker semestrarna allt närmare och jag förstår de reklam- och mediechefer som i år kommer att ta några extra glas i hängmattan. Sommarlugnet är inte lika välkommet i en tid då faktureringen behöver öka kraftigt – inte ta en paus.

I höst väntar en rad nya konkurser och varsel. Samtidigt kurar de stora mediehusen ihop sig, söker samarbeten mellan de olika varumärkena, och intensifierar jakten på nya pengar.

En av förlorarna blir konsumenten, som under högkonjunkturen har gratissvullat på bjudningar som har arrangerats av medierna och betalats av annonsörerna. Den festen klingar nu ut och alla funderar över hur nästa party ska finansieras.

Samtidigt som läget är tufft befinner vi oss i en otroligt spännande period – där det finns stora möjligheter för alla dem som är modiga och innovativa.

Vi får inte glömma det.

 

I det här numret av Dagens Media, det sista för terminen, låter vi branschföreträdarna sia om när marknaden vänder uppåt igen (sid 34). Egentligen en onödig fråga, eftersom ingen vet.

Det enda vi på Dagens Media kan göra är att fortsätta att rapportera om utvecklingen. I den här sommarutgåvan tar vi bland annat ett grepp på alla stora sommarevents som annonsörerna, trots de bistra tiderna, plöjer ner miljoner i.

Jag vill passa på att tacka alla er som läser oss. Jag ska under sommaren fundera på hur vi kan göra Dagens Media och Dagensmedia.se ännu bättre.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.