Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Tack för blommorna, men Hotmail mår bra"

Publicerad: 22 Augusti 2011, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Joakim Jansson, som nyligen dödförklarade Hotmail, får mothugg av tre MSN-chefer.


När Joakim Jansson bjuder på sin analys om Hotmails framtid beskriver han en framtid och verklighet för mejl och Hotmail som vi inte känner igen.

Kommunikation och mejl är och förblir en central del av det vi gör både i livet och på nätet. Det är något som vi på Microsoft tar fasta på och det utbud av kanaler och verktyg för kommunikation som vi erbjuder våra användare har aldrig varit större och fortsätter växa.

Vi satsar på möjligheter att kommunicera med text, röst, video både i realtid eller med fördröjning. En del av utvecklingen är att kanaler blir allt mer överlappande och att kommunikation sker på fler plattformar och i ständigt fler olika former beroende på situation och aktuellt behov.

En allt större del sker från mobila plattformar och till och med från vardagsrummet och tvn. Som företag satsar vi på att riva barriärerna mellan olika system och verktyg för att ställa kommunikation och relationer i centrum. Vårt fokus är interoperabilitet över flera plattformar som till exempel manifesteras i det nyligen presenterade samarbetet med Facebook där det nu utan problem går att chatta mellan Facebook och Messenger.

Denna utveckling av våra kommunikationskanaler innebär att en konversation idag kan starta som ett SMS, följt av ett svar i realtid i Messenger skickat från Facebook och sen sluta som ett mejl i inboxen i Hotmail läst från en mobiltelefon eller via en aggregerande mejlklient på datorn. Detta har stora fördelar för den person som kommunicerar.

När kommunikationen spränger webbläsarens begränsningar leder det också till att det blir mindre sidvisningar att redovisa till KIA. Det är dock inte förklarat av en minskad mängd kommunikation eller minskat användande av mejl som kommunikationsform.

Tittar vi på antalet skickade mejl via Hotmail som kanske är en mer relevant variabel så har den legat konstant mellan januari och maj i år för att sen få en säsongsnedgång över sommaren, precis som tidigare år. Antalet aktiva konton i Sverige är fortfarande kring 4,5 miljoner.

Faktum är att trots alla nya och kompletterande kommunikationsformer så är och förblir mejl den aktivitet vi spenderar mest tid på på nätet och den vi har svårast att vara utan. Vi tillsammans med mediebyråerna MEC och Mindshare presenterade nyligen en internationell studie som visar att 23% av all tid på nätet ägnas åt att läsa och skriva mejl.

Endast 10% går till vanligt "surfande" och 6% spenderas i sociala media. Europeiska Internetannonsörernas förbund, EIAA, har också gjort en studie som beskriver svenskarnas surfande. Där framgår att mer än 80 procent av svenska surfare mejlar och söker regelbundet, men att det är betydligt fler som "inte kan leva utan" e-post, 57 procent mot 41 procent för sök.

Så, vår slutsats blir en annan än den Joakim Jansson presenterar. Kommunikation frodas som aldrig förr och sker på fler plattformar än någonsin och i fler former än tidigare. Trots alla nya sätt och verktyg för att kommunicera mår faktiskt mejlen i allmänhet och Hotmail i synnerhet alldeles utmärkt.

Peter Bergström, A&O Lead

Åsa Nygren, Windows Live Lead

Niclas Janson, Executive Producer MSN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.