Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Swedma: "Vettiga villkor, tack"

Publicerad: 20 Februari 2014, 05:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:47

Branschen är bättre skickad att skapa långsiktigt hållbara regler än våra politiker. Det skriver Swedmas vd Tore Thallaug.


Ämnen i artikeln:

Swedma

Vi har valår i år och allt oftare hör vi i debatten att jobbtillväxten är svag och att det blir för lite pengar till välfärden. Det finns massor av förslag till lösningar, där vi säkert kan vara överens om ett antal åtgärder, men sedan har vi politiskt färgade lösningar, där vi tycker olika. En av de punkter jag tror att de flesta ändå skriver under på, är att vi måste ha bra villkor för företagen. Det är i företagen det skapas jobbtillfällen och det skapar intäkter till såväl individen som till samhället, en riktig win-win-situation alltså.

Det brukar heta att världen blir allt mer global och att konkurrensen ökar. Det finns de som talar om hyperkonkurrens. Alltså ännu ett skäl till att försöka skapa bra förutsättningar för våra företag. Mot bakgrund av det är det med stigande oro jag tar del av ett antal olika förslag, där man vill försvåra för företagen och näringslivet.

En av de grundläggande förutsättningarna för ett företags framgång och möjligheter, är avsättningen för de varor eller tjänster företaget producerar. Företagen behöver alltså ha vettiga villkor för att kunna marknadsföra och sälja sina varor och tjänster. Alla företag, från pizzabutiken på hörnet till flygbolaget med internationell verksamhet, måste marknadsföra och sälja sitt erbjudande. Självklart lever de på olika marknader med olika villkor och har olika ”muskler” och resurser för kommunikation. Men de behöver alla sälja…

Det är därför avgörande och viktigt att vi ser till att förutsättningarna finns och ger företagen möjligheter att konkurrera på någorlunda lika villkor. Häromdagen hörde jag en minister säga: ”Jag tror på marknaden och avtalsfrihet.” Det skriver jag under på, med den feta pennan.

Jag säger inte att vi bara ska köra på utan några som helst förpliktelser, och jag ser att det finns utmaningar när det gäller till exempel miljöfrågor och konsumentskydd. Samtidigt får vi inte slänga grus i ett väl fungerande maskineri. Reklam och försäljning kan vara ett rött skynke för en del och visst finns det företag som går över gränsen i sin iver att sälja. Samtidigt kan vi inte ha kollektiva bestraffningar, lagstifta och skapa hinder för en i stort sett väl fungerande marknad, bara för att ett fåtal inte sköter sig.

Reklam och försäljning, oavsett kanal, är ett smörj­medel för tre parter, konsumenter, näringsliv och samhälle. Konsumenten tar del av erbjudanden och kan göra olika jämförelser, näringslivet kan sälja sina varor och tjänster, vilket skapar arbetstillfällen som i sin tur ger intäkter till såväl individen som företaget, men framför allt till samhället och vår gemensamma välfärd.

Som en av flera bransch­organisationer inom reklam, kommunikation och försäljning försöker vi alltid skapa balans mellan parterna. Självklart värnar vi vår bransch och våra medlemmar, men samtidigt tar vi vårt ansvar även för konsumenten och arbetar med ICC:s (Internationella handelskammarens) regler för reklam- och marknadskommunikation. Vi beaktar alltid god sed, självreglering och förtroende. Många gånger har de självpåtagna branschreglerna en stramare hållning än gällande lagstiftning.

Vi menar att branschen är bättre skickad att skapa långsiktigt hållbara regler för konsumenter, företag och samhälle än våra politiker, som många gånger agerar med kortsiktiga politiska poänger framför ögonen snarare än långsiktighet och sunt företagsklimat.

Tore Thallaug

Vd Swedma


Ämnen i artikeln:

Swedma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev