Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"SVT:s kräng är osmakligt - jämför sig med Ryan Air"

Publicerad: 4 juni 2009, 07:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om Sveriges Televisions ogenerade sponsringsförsäljning.


När Sveriges Television vill få annonsörerna att öppna plånboken så jämför sig public service-företaget med lågprisbolaget Ryan Air.

Jo, det är faktiskt sant. I en av många rejält krämiga försäljningstexter - riktade till bolagets sponsringskunder - skriver SVT bland annat:

"Vi jobbar med samma prisfilosofi som rese- och hotellbranschen. Det betyder att vi löpande kommer att släppa sista minuten-erbjudanden här för att fylla de sista 'stolarna'. Om du inte vill riskera att bli utan, boka i god tid, det lönar sig det också, precis som på Ryan Air."

Några andra argument som SVT och dess säljbolag More Space använder:

• "Kvalité och trovärdighet i en brusfri miljö".

• "Erfarna medarbetare och välkända expertkommentatorer".

• "Reklamfria kanaler bidrar till att budskapen når fram".

• "Kostnadseffektiv reklamlösning".

• "Ridsport i SVT - Ta chansen och exponera varumärket för en väl definierad kvinnlig och köpstark målgrupp".

Om annonsören ändå inte är övertygad, så slänger SVT med lite bonusgodis - som möten med SVT:s profiler, vars löner betalas av tittare som aldrig får samma möjligheter att mingla med Jacob Hård och André Pops.

 

Om du pungar ut med 1,5 miljon för att sponsra SVT:s sändningar av friidrotts-VM i augusti, får du till exempel möjlighet att "delta i en studieresa till Berlin för att på plats träffa SVT:s representanter och följa evenemanget 'bakom kulisserna'."

I en situation där många icke licensfinansierade medieföretag kämpar för sin överlevnad känns SVT:s ogenerade reklam- och sponsringsförsäljning minst sagt osmaklig.

Det är inte rätt att SVT - som svenskarna enligt lag är tvingade att vara betalande kunder till - ska konkurrera om annonsörernas pengar i en tid då reklammarknaden störtdyker med konkurser och massuppsägningar till följd hos de medieföretag som tävlar på helt andra villkor är den "fria televisionen".

Att SVT använder argument som "låga kostnader per kontakt" och "ett mycket kostnadseffektivt alternativ" gör knappast saken bättre. Tacka fan för att SVT kan hålla nere priserna och agera tv-marknadens motsvarighet till Ryan Air - bolaget behöver ju inte reklampengarna för att kunna betala personalens löner.

I Dagens Media nummer 11 skriver vi om sporträttigheterna i tv som skenar i pris. SVT bör ge upp jakten på dessa rättigheter och de 30-50 miljoner per år som SVT drar in på sponsring ska tillfalla de företag vars verksamheter vilar på reklamintäkter.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.