Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"SVT kommer alltid vara tvåa på bollen"

Publicerad: 7 Juni 2016, 08:47
Uppdaterad: 14 Oktober 2016, 12:22

DEBATT. SVT måste tänka om kring sin distribution - skriver Ooyalas David Mühle.


Ämnen i artikeln:

SVT

Panta rei – allting flyter – lär den grekiska filosofen Herakleitos ha sagt. Citatet ger bra bild av hur tv- och video-landskapet förändras och utvecklas. Gränserna mellan olika format och program flyter och förändras. Gränserna mellan fiktion och dokumentärt suddas ut. Mellan reklam och redaktionellt programlagt. Gränserna mellan publik och tv-program. Gränserna mellan olika medier. Vi lever med och i tv och video. Vi aktiverar oss i många olika skärmar och fönster – mobilen, plattan, laptopen, gamla tv:n ­– gärna samtidigt. Mycket av konsumtionen eller aktiveringen är idag personlig, vi konsumerar och aktiverar oss i det som talar till oss.

Idag spenderar vi betydligt mer tid i våra mobiler, appar och annan mediekonsumtion än vad vi gör framför andra tv-format. Enligt Ooyalas kvartalsundersökning Ooyala Video Index dominerar mobilen som plattform för målgruppen barn mellan 2–12 år. Den målgruppen ställer helt andra krav på hur tv och video levereras än vad de dominerande tv- och videodistributörerna gör idag. Deras sätt att använda medierna speglas snabbt upp i åldrarna. Det innebär att vi har ett utbud som ofta distribueras via kanaler och format som inte är optimala för hur den dominerande publiken vill använda medier.

Denna trend påverkar alla, även public service.

SVT arbetar primärt via egna kanaler och plattformar. Detta gör de med motiveringen att de måsta ha koll på hur innehållet sprids och används. Deras centrala argument är oberoende och upphovsrättsliga. Det gör exempelvis att deras program inte i någon vidare utsträckning läggs ut på Youtube och andra populära tjänster. 

SVT gör än så länge riktigt bra och viktig tv, men det är bara en tidsfråga innan deras format inte räcker och kan utvecklas med publiken. Om de inte får den räckvidd de skulle kunna få med moderna distributionsformat och plattformar, då är en betydande del av public service-investeringen bortkastad. En betydande del av SVT:s budget går åt att utveckla och underhålla sina egna plattformar, och de har dessutom en ansenlig organisation som ska marknadsföra deras innehåll och driva trafik till egna kanaler.

Om SVT vill överleva (vilket jag ser som en angelägen fråga) behöver de lägga fokus på bra innehåll och dialog med sin publik. Deras uppdrag kan inte vara att utveckla och underhålla egna distributionsplattformar och kanaler. SVT gör och har gjort mycket  bra. Nu senast samarbetet med C More (Dagens Media 25 maj 2016). Men det finns redan gott om exempel på mindre lyckade satsningar, SVT Flow som ett av de mindre framgångsrika satsningarna. Med tanke på den snabba utvecklingen som inte är helt förutsägbar verkar det orimligt att ett public service-företag ska investera i en framtid som kan gå i en hel annan riktning än den som SVT väljer. Denna utveckling med dessa uppenbara risker gör marknaden så mycket bättre utan att äventyra licenspengar. SVT kommer framåt alltid vara tvåa på bollen, och frågan är hur länge till de kan motivera för sina användare (tittare) att lägga pengar på något som i bästa fall blir näst bäst och med betydligt sämre i potentiell räckvidd än andra format.

De upphovsrättsliga frågorna går att få rätsida på och de kan inte få stå i vägen för att upphovspersonerna ska kunna nå ut med sitt innehåll. Släpp rinken, och arbeta med plattformar som kan ge er den räckvidd ni förtjänar.

SVT rekryterade nyligen Aftonbladets chefredaktör Jan Helin till rollen som programdirektör med förhoppningen att han skulle ta tänket och de digitala initiativ han utvecklat för den tidigare arbetsgivaren till tv-världen. För att lyckas styra om SVT-skutan, krävs att man förstår det nya landskapet och förutsättningar, och frågan är om det räcker. Jag tror att SVT:s organisation och kultur är så fast i det gamla sättet att distribuera att det svårt att förändra en logik som sitter i företagets DNA.

Så, släpp kanal och tabloid-formatet. Gör det möjligt att attribuera innehållet för de kanaler där det kan komma till användning. Det innebär inte att de bara ska sätta sig i knäet på de stora.

Någon invänder säkert att detta inte är någon unik situation för SVT. Det är likadant för många av Europas public service-kanaler. Och visst är det så, men det är ingen anledning att sitta kvar i båten. SVT skulle kunna bli föregångare för hur public service kan arbeta på nytt sätt och omfamnar utvecklingen av personaliserad distribution, och låter programmen göra nytta utanför de begränsningar de har idag. I ett sådant arbete kan de också stärka Sverige som ett land som värnat pressfrihet och där public service också kan ta ledarflaggan i en ny digital medievärld. Det är en spännande utveckling full av möjligheter – både för större träffsäkerhet, ny publik, nytt innehåll, nya upplevelser och nya affärer.

David Mühle, regionchef, Ooyala

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.