Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Svälj inte propagandan om digital-tv

Publicerad: 17 Januari 2007, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Den kommission som ska planera övergången till digital-tv uppger sig vara opolitisk och oberoende. Det har vi mycket svårt att hålla med om. Informationen snedvrids till fördel för marknätet på ett sätt som ger staten klirr i kassan, hävdar företrädare för tio tv-bolag.


Riksdagen bestämde år 2003 att Sveriges analoga tv-sändningar i marknätet ska släckas senast den 1 februari 2008. Övergången sker i etapper, och näst på tur att släckas står Stockholm. För att informera svenskarna om det som sker har man tillsatt en kommission, vars uppgift är att dels planera övergången, dels informera svenskarna om denna.

Digital-tv-kommissionen är, enligt egen utsago, en opolitisk och oberoende myndighet. Något som vi har mycket svårt att hålla med om. Ända sedan kommissionens start har arbetet fokuserats helt och hållet på att informera svenskarna om att de bör ta emot digital-tv via marknätet. Från första början har övriga företag i branschen tvingats kämpa för att se till att svenskarna informeras om de alternativ de har att tillgå när deras analoga tv-signal släcks.

Man kan nämligen ta emot digital-tv på hela fyra olika sätt, via parabol, kabel, bredband och marknät, något som inte är helt lätt för en konsument att förstå när man lyssnar till digital-tv-kommissionen. Alternativen har olika fördelar och nackdelar kopplade till sig, såsom antal tv-kanaler, möjlighet till HD-tv, interaktivitet, pris, möjlighet till fria kanaler utan abonnemang och så vidare. Något som konsumenten i dagsläget inte ges en chans att sätta sig in i och utvärdera.

En av de saker som gör att informationen snedvrids till fördel för marknätet är det faktum att Teracom, som rent tekniskt ansvarar för att släcka den analoga signalen och tända den digitala, får en framträdande roll i kommissionens informationsarbete.

Teracom äger Boxer, som har monopol på betal-tv i marknätet, och är självklart inte sen att informera svenskarna om att man bör skaffa boxar redo för betal-tv från Boxer. Det ger klirr i kassan för Teracom och således också staten.

Kommissionen uppmanar svenskarna, senast i ett pressmeddelande utskickat i fredags (12/1), att se till att man skaffar en box godkänd av Teracom och att se till att den har en kortplats så att man kan få betal-tv (från Boxer). Till råga på allt har det tillsatts en huvudsekreterare i kommissionen som har ett förflutet i Boxers ägarbolags styrelse. Och kommissionen ska agera opolitiskt och oberoende?

Vi kräver en förändring! Dels vill vi uppmana Sveriges journalistkår att inte svälja propagandan från kommissionen. Se till att informera svenskarna om deras alternativ till statens egen digital-tv-lösning. Vi uppmanar även kommissionen att ta sitt uppdrag på allvar och inse att det arbete som hittills utförts inte har skötts på det sätt det borde. Vi uppmanar inte kommissionen att sälja parabol-, bredbands- eller kabellösningen.

Vi uppmanar däremot kommissionen att sluta sälja marknäts- och Boxerlösningen och i stället informera svenskarna på ett sakligt och neutralt sätt om deras olika alternativ, precis som även EU-kommissionens direktiv tydligt anger.

Slutligen vill vi uppmana den nya regeringen, med kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i spetsen, att se över hur informationsarbetet sköts och inse att det allvarligt snedvrider konkurrensen på marknaden.

Marcus Nylén, vd Bredbandsbolaget Patrik Hofbauer, vd Canal Digital Sverige Stephan Guiance, vd Fast TV Anders Nilsson, vd MTG Sverige Per Norman, vd SES Sirius AB Martin Cullberg, vd Tele2Vision AB Erik Hallberg, TeliaSonera, Sverigechef Affärsområde bredband Birgitta Stål, vd TV8 Hasse Breitholtz, vd TV3 & TV6 Ulrik Bengtsson, vd Viasat Sverige

Stephan Guiance

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.