Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Stefan Mahlstein: "Tittandet på tablå-tv ökar 2015, eller?"

Publicerad: 1 September 2015, 10:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

DEBATT. MMS en ytterst tvivelaktig sanningssägare när det gäller ”sanningen” om tv-tittandet, skriver Stefan Mahlstein.


Ämnen i artikeln:

MMS

I senaste numret av Dagens Media kan man läsa att tittarraset för tablå-tv har stoppats och att de största kanalerna har återhämtat sig. Allt enligt MMS senaste mätning av hur många som tittar på tablå-tv.

Enligt MMS siffror ligger veckoräckvidden (exklusive OS- och VM-veckor) på 7 990 250 tittare hittills under 2015. För den som läser artikeln framstår tablå-tv återigen som det enda och absolut främsta räckviddsmediet.

Men, hur är det egentligen med MMS mätningar? Det är väldigt exakta siffror som anges så det verkar i alla fall som om MMS verkligen har fullständig koll på alla som tittar på tablå-tv. Tyvärr är det inte så. Tvärtom är MMS en ytterst tvivelaktig sanningssägare när det gäller ”sanningen” om tv-tittandet.

Den som är intresserad kan själv läsa om MMS och deras mätmetod på bolagets sajt. På sajten framgår två fakta som i alla fall gör mig oerhört tveksam till sanningshalten i siffrorna som presenteras.

Det första är att MMS inte alls, som det verkar, mäter och har koll på alla som tittar på tablå-tv. Det är istället en panel bestående av 1 200 hushåll (dvs. 0,25 promille av 4,7 miljoner hushåll) som följs med hjälp av People Meter-systemet som introducerades 1992.

Det framgår inte någonstans hur dessa 1 200 hushåll väljs ut eller ens om de är representativa för svenska folket utifrån exempelvis ålder, kön eller ort. Däremot stoltserar MMS på förstasidan med att det definitivt är ”statistiskt säkerställda” mätningar av tv-tittandet som genomförs.

Den andra saken som gör mig oerhört tveksam är det som står om MMS. Under rubriken ”Ägare” står först och främst att: ”Det är viktigt för trovärdigheten att ansvaret för tittarsiffrorna åvilas ett partsoberoende bolag.” Något som jag och alla andra helt kan hålla med om.

Men, läser man därefter vilka som faktiskt äger MMS så framstår MMS som allt annat än just partsoberoende. Tvärtom framstår MMS som inget annat än en ren lobbyorganisation för tablå-tv. Det är nästan så att man kan tro att det första påpekandet är ett direkt skämt från MMS sida.

De som äger MMS är nämligen de som har absolut störst och helt avgörande nytta av att visa på bra siffror när det gäller tv-tittandet. De fyra största ägarna med 24 procent vardera (totalt 96 procent) är nämligen: SVT (helt beroende av tittare för sina licensintäkter), MTG, TV4 och Kanal 5 (alla helt beroende av tittare för sina annonsintäkter).

Med andra ord är ägarna till MMS så jäviga som de bara kan bli och dessutom är de helt beroende av att visa på höga tittarsiffror när det gäller tablå-tv. Skulle tittarraset bli för stort för snabbt så skulle tre av dem till och med riskera att gå i konkurs. Det kan man kalla motiv för jäv!

Gör gärna jämförelsen att fyra av våra största politiska partier skulle äga det enda bolaget som gör opinionsmätningar angående hur svenska folket kommer att rösta, eller vad de tycker i olika sakfrågor. Hur trovärdigt skulle vi tycka att det var? Ett sådant scenario skulle leda till revolution.

När det gäller MMS så upphöjer vi i stället ägarnas uppenbara lobbysiffror för fortsatta licens- och annonsintäkter till objektiv sanning. Dessutom så till den milda graden att vi alla tror att det bara finns ett enda räckviddsmedia och att det är tablå-tv.

Är det inte hög tid att nu slutligen skingra MMS förblindande dimridå och inse att det finns mycket bättre kanaler än tablå-tv att synas i. Digitala kanaler där tittandet, trafiken och till och med försäljningseffekten kan mätas av aktörer som är oberoende på riktigt!

Stefan Mahlstein,

grundare Millstone Group

LÄS REPLIKEN FRÅN MMS VD HÄR:

Ämnen i artikeln:

MMS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.