Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Stefan Mahlstein: "Egentligen är Collin för obetydlig"

Publicerad: 18 Februari 2016, 07:04
Uppdaterad: 18 Februari 2016, 07:06

DEBATT. Millstone Groups Stefan Mahlstein ger sig in i bråket mellan MEC och Keybroker.


Senast jag läste något om Daniel Collin så skrev han ett brev till Jultomten.

I sitt brev till jultomten önskade sig Daniel Collin att hans kunder skall förstå att de måste betala mer för de tjänster som MEC utför. Problemet med din önskan Daniel är att inte ens tomten kan tvinga dina kunder att betala för tjänster som de inte anser är värda något.

Men, jag skriver inte detta debattinlägg för att sänka mig till den låga debattnivå som Collin höll i fredags i sitt debattsvar till Fredrik Holmén, vd för Keybroker, tvärtom. I sitt svar svarade Collin inte alls på sakfrågan utan bara med hånfulla utspel. Redan i rubriken konstaterade Collin att Keybroker höll på att gå i konkurs senast han hörde talas om dem. Därefter fortsatte han sitt raljerade kring Holméns bristande förmåga att skriva en riktig debattartikel. Collin måste ha ansetts sig väldigt träffad av Holméns artikel trots att ingen byrå eller person nämndes vid namn.

Egentligen är Collin för obetydlig i min värld för att jag borde bry mig. Men, samtidigt så kan jag inte helt bortse ifrån att en ledande person i mediebyråbranschen beter sig som om han fortfarande sprang runt på skolgården i småskolan och mobbade andra. Det är ett beteende som jag anser inte hör hemma i en professionell vuxenvärld. Agerandet säger däremot en hel del om Collins syn på branschkollegor och sannolikt även sina kunder och medarbetare.

När det gäller sakfrågan i Holméns debattartikel så håller jag helt med honom. Mediebyråerna är i mångt och mycket printbyråer om man ser på det sätt som de behandlar marknadsföring online. I stället för att fokusera på att leverera mätbara resultat till sina kunder i form av fler kunder och ökad försäljning stirrar de sig blinda på räckvidd. I många fall så till den milda grad att de inte ens tar hänsyn till det enorma spill de skapar genom att gå alldeles för brett.

Det går som vi sett i debatten alltid att diskutera vilket sätt att mäta på som är bäst, men faktum är att besökare till sajten, tiden besökarna lägger på sajten, antalet leads eller nya kunder man får är tydliga kvalitetsmått som alltid borde mätas om det går. Sedan är digitala kanaler och digitala mätningar precis som allt annat bara verktyg för att få det slutliga resultatet, det vill säga ökad varumärkeskännedom och ökad försäljning. Helst vill man ha det nu, men i vissa fall måste man nöja sig med att få det på lite sikt.

Det de traditionella mediebyråerna ofta hävdar är att linjär tv och print är de enda räckviddsmedierna och att problemet med marknadsföring online är att det inte finns en enhetlig valuta för mätning. Jag vill hävda att det finns och alltid har funnits en enhetlig valuta att mäta all marknadsföring i och det är ökad varumärkeskännedom och ökad försäljning. Det är dessa två resultat som all marknadsföring strävar att uppnå.

Allt annat är sätt att försöka mäta kvalitén på de marknadsaktiviteter som genomförs på vägen mot dessa mål. Att lyckas få mycket besökare till sajten som även verifieras komma från verkliga personer inom målgruppen och att de faktiskt lägger en hel del tid på att läsa innehållet på sajten går inte att göra utan att man även fått en bra räckvidd och ökad varumärkeskännedom. Därför är de mer relevanta, kvalitativa och direkt mätbara utvärderingsparametrar än MMS eller Orvestos trubbiga och enligt min mening bristfälliga statistik.

Så jag delar fullt ut Holméns analys att de stora mediebyråerna i princip agerar som printbyråer, det vill säga slösar bort sina kunders pengar genom att inte mäta och följa upp resultatet. Min uppfattning är också att problemet framförallt ligger hos ägarna och högsta ledningen i dessa byråer eftersom de byggt sin verksamhet på en struktur som är anpassad till gammelmedia. Jag träffar ofta mycket begåvade personer som arbetar på mediebyråer så medarbetarna är det absolut inget fel på. Men, på grund av strukturen kan de inte göra ett bra arbete för sina kunder eftersom det helt enkelt inte är lönsamt för byrån.

Stefan Mahlstein

Grundare av digitala mediebyrån Millstone Group


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev