Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Starkt engagemang för reklamtrött folk"

Publicerad: 12 Juni 2012, 05:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:19

200 delningar på Youtube må låta fjuttigt, men dessa delningar och visningar – av engagerade konsumenter – är guldklimpar för annonsören. Det skriver Lance Traoré, vd på Unruly Media.


Ämnen i artikeln:

Unruly Media

Under de månader som vi på Unruly levererat listan över Sveriges mest delade reklamfilmer dagensmedia.se, har jag sett ett par klassiska näthatarkommentarer som mynnat ut i att det bara är löjligt att en reklamfilm fått 1-200 delningar, eller att 50 000 visningar på Youtube är fjuttigt.

Jag skulle vilja titta närmare på vad det som annonsör innebär att generera delningar och användarinitierade visningar av sitt kommersiella videomaterial på nätet.

Hur ska man beräkna sådant medievärde i jämförelse med sina andra mer traditionella reklamaktiviteter? Det är en högst relevant fråga nu när gränsen mellan pr och reklam alltmer börjar suddas ut.

Jag utgår från att de som droppar den typen av kommentarer jämför dessa siffror med annan typ av rörlig reklam, såsom pre-rolls, in banner-video eller till och med klassisk hederlig tv-reklam. Gör man det så är såklart inte siffran särskilt imponerande då man säkerligen för hundra tusen kronor kan köpa mer än en miljon "exponeringar" av sin reklamfilm i något odefinierat pre-rollnätverk.

Låt oss då titta på vad jag anser är den stora skillnaden mellan traditionella reklamkontakter och delningar - och varför dessa delningar och videovisningar ska värderas som små guldklimpar.

2008 gjorde Sifo en undersökning kring reklamundvikande i Sverige för att se hur svenskar undviker reklam i olika medier. Slutsatsen var att hela 22 procent aktivt försöker undvika reklam i alla medier.

I samma undersökning landade siffran för tv och internet på nästan 75 procent.

Det betyder inte att tre fjärdedelar av all tv- och internetreklam är värdelös. Långt ifrån  - men man ska vara medveten om vilket mindset ens målgrupp är i när man försöker påverka dem (lätt negativa och undvikande).

Trots att två av tre försöker undvika reklam på nätet och i tv har exempelvis maj månads fem mest delade reklamfilmer tillsammans genererat totalt 2,5 miljoner visningar.

Så många gånger har någon aktivt sökt upp reklamfilmerna och av egen fri vilja (får vi utgå ifrån) klickat igång dem på Youtube, en sajt, Twitter eller en blogg

84 448 av dessa gånger har folk känt så starkt för reklamfilmen att de velat dela med sig av vad de just sett genom att posta filmen på sin Facebook, Twitter eller blogg.

Folk har alltså till och med rekommenderat annonsörens budskap till sina vänner.

Den genomsnittlige personen har omkring 150 vänner på Facebook. Multiplicera ovan nämnda delningar med antalet vänner som potentiellt kan se videon så landar vi på totalt 12 667 200 potentiella kontakter. Det är ganska starkt engagemang för ett reklamtrött folk!

Allt detta är såklart väldigt värdefullt när det kommer till att stärka eller positionera ett varumärke. De flesta undersökningar visar tydligt att rekommendationer från dina närmaste är det som väger tyngst i din beslutsprocess både vad gäller att ta aktion (till exempel köp) men också påverkan på vår uppfattning kring ett varumärke.

Vi bör alltså kunna konstatera att folk inte är trötta på reklamen i sig. De är trötta på för dem irrelevant reklam och det störningsmoment ett reklambreak utgör.

Idag vill man titta på en reklamfilm på samma sätt som man tittar på en film. Jag vill välja vilken film jag ska se och när jag ska se den – reklam på mina villkor

Så slutsatsen blir…

Det finns ett stort antal tillfällen då människor inte undviker reklamen utan aktivt söker upp den och tittar på den.

Som annonsör innebär detta att du kan få engagerade kontakter och ett obs-värde som är fantastiskt. Du får en positiv inställning från din målgrupp som inte har blivit avbruten eller störd - utan som upplever att de har serverats underhållning.

Du får även rida på förtroendekapitalet hos folk som rekommenderar ditt budskap vidare till sina nära och kära.

Tänk på det innan ni skrattar åt 25 000 visningar eller 150 delningar. Det måste ändå vara värt något extra utöver en traditionell reklamkontakt!

Det tycker i alla fall vi på Unruly som brinner för engagerad kommunikation och hjälper annonsörer dagligen att lyckas nå igenom bruset och driva användarinitierade videovisningar och kontakter.

Sharing is caring!

Lance Traoré VD, Unruly Media

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Unruly Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.