Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Ställ miljökrav på byråerna!"

Publicerad: 20 Maj 2010, 14:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

I USA ställer storannonsörer miljökrav på sina byråer. Det borde svenska företag också göra, skriver Westanders Jean-Daniel Maurin och Patrik Westander.


Ämnen i artikeln:

WestanderPatrik Westander

Häromdagen rapporterade Advertising Age att världens största annonsör, Procter & Gamble, börjat ställa krav på sina medie- och reklambyråers miljöarbete. Det borde fler göra. Krävande kunder driver utvecklingen framåt – även inom pr- och reklambranschen.

Senast den 1 juli i år kommer ett antal av Procter & Gambles underleverantörer inom reklam och media att lämna in sina första rapporter om hur de jobbar med hållbarhetsfrågor och miljö, ”Supplier Environmental Sustainability Scorecard”. På sikt kommer alla underleverantörer att få lämna in miljörapporter.

Byråerna kommer att bedömas utifrån deras påverkan på klimatet och arbetet med bland annat energieffektivisering och återvinning. Byråer som kommer med hållbara idéer får extrapoäng. För Procter & Gamble handlar det, enligt ett uttalande från koncernchef Bob McDonald, om att ”ge bränsle till innovationer och förbättra resultatet genom att knyta hållbarhet till kärnverksamheten”.

Vi hoppas att fler annonsörer och köpare av pr-tjänster gör som Procter & Gamble och ställer krav på oss som är verksamma inom pr- och reklambranschen. Vi kan alla bidra till en hållbar utveckling. Byråerna följer säkert gällande författningar och andra krav, men en rimlig ambition bör vara att på alla relevanta miljöområden klart överträffa vad lagen kräver av oss.

Westander söker själva aktivt uppdrag med en positiv inverkan på miljön. Vi undviker samarbeten med leverantörer som inte tar ett aktivt miljöansvar. Och vi strävar efter att bidra till att minimera våra kunders klimat- och miljöpåverkan. Det omvända, att uppdragsgivarna ställer miljökrav på oss, är faktiskt mer sällsynt. Det vill vi gärna se mer av!

Här är några förslag på tre enkla krav man som annonsör eller köpare av pr-tjänster kan ställa:

Ut och cykla! Går det att välja cykel eller kollektivtrafik till kundmötet så kräv att man på byråerna gör det. Ibland kan taxi vara nödvändigt. Ställ i så fall krav på miljötaxi. Vid långväga resor kan man kräva att byråerna tar tåget framför flyget. Vissa transporter kan säkert undvikas helt och exempelvis ersättas med videokonferenser.

Sluta slösa med papper! Delas presentationerna ut på enkelsidiga utskrifter – kräv att byråerna ändrar skrivarnas standardläge till dubbelsidiga utskrifter. Dokumentation, offerter och fakturor kan i stor omfattning skickas elektroniskt. Allt behöver inte delas ut ”på papper”.

Inget slit och släng! Använder byrån onödiga engångsprodukter, kräv att de slutar med det. Ställ även krav på att de återvinner och källsorterar till exempel papper, glas och plast. Kassetter till skrivare och kopiatorer ska returneras till företag som hanterar dem på ett miljöriktigt sätt.

Konsumentverket och standardiseringsorganisationen ISO arbetar just nu med att reglera användningen av begreppet klimatneutral. I framtiden ser vi jämförbara och transparenta redovisningar av byråernas klimatarbete. Då kan ytterligare ett krav ställas: klimatneutralitet.

I Sverige är ICA, Telia och Coop större annonsörer än Procter & Gamble, som hamnar på fjärde plats. Vi hoppas att alla de stora ställer krav på byråernas miljöarbete. Den som är stor och stark måste också vara snäll – mot miljön.

Jean-Daniel Maurin

Patrik Westander

Pr-byrån Westander


Ämnen i artikeln:

WestanderPatrik Westander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev