Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Spotx: ”Vi bär alla ansvar för annonsbedrägerier”

Publicerad: 13 december 2017, 08:39
Uppdaterad: 4 maj 2018, 11:32

Stephen Byrne, Nordenchef för SpotX.

DEBATT. Ads.txt måste bli standard om problemet med annonsbedrägerier ska kunna stävjas, skriver SpotX Nordenchef Stephen Byrne.


Den digitala annonsmarknaden är otroligt komplex med en uppsjö av olika aktörer. Det medför stora utmaningar att se helheten av marknaden och förstå vilka som samarbetar med varandra. Vid ett vanligt annonsköp är det idag inte ovanligt med 4–5 mellanhänder mellan publicisten och den faktiska köparen. Denna komplexitet gör det svårt för den enskilda köparen eller publicisten att ha en god överblick, vilket ger illvilliga aktörer möjlighet att utföra annonsbedrägeri. 

En välkänd publicist utredde nyligen i vilken utsträckning de utsattes för domän-spoofing. Granskningen visade att deras displayannonser påstods vara tillgängliga på fler än tio olika handelsplatser, trots att de idag endast arbetar med två. Deras videoannonser fanns tillgängliga på 15 handelsplatser – detta trots att publicisten inte säljer några videoannonser programmatiskt.

Det visade sig att annonsörer hade köpt utrymme hos publicisten i god tro men deras annonser visades på helt andra platser. Publicisten uppskattade att värdet på det falska annonsutrymmet per månad uppgick till 8-9 miljoner kronor.

Utmaningen med bedrägerier är inte något som berör bara några få utan ett problem för många i branschen.

Jag deltog nyligen på ett IAB evenemang om Programmatic Ads där jag lyssnade till ett rundabordssamtal där en av deltagarna menade att det är enklare att utföra annonseringsbedrägeri än kreditkortsbedrägeri, och att det är mycket mer lönsamt. Vilket naturligtvis betyder att bedrägeriförsöken kommer att fortsätta och antagligen även öka framöver.

Därför är det ännu viktigare att vi som bransch förenklar den komplexa marknaden som vi har byggt och ökar transparensen för att synliggöra vilka aktörer som samarbetar.  Det nya initiativet ads.txt gör det möjligt att tackla dessa problem. 

Ads.txt är ett initiativ av IAB som börjar användas allt mer i vår bransch. Tanken med ads.txt är egentligen väldigt simpel.

Det går ut på att publicister ska deklarera vilka företag som har rätten att sälja deras annonsytor genom att skriva deras namn i en fil med namnen ads.txt publiceras offentligt på webbsidan. Denna ökade transparens gör att vem som helst, när som helst, har möjlighet att se vilka som har rätten att sälja ett visst annonsinnehåll.

Ads.txt har potentialen att i praktiken helt slå ut viss typ av bedrägeri men det sätter även vissa krav på branschen.

För att det ska ge effekt måste alla vara med på att ta del av ads.txt och använda det som standard. Publicister måste införa metoden och hålla ads.txt uppdaterad vid signering av nya partners. SSP:er bör uppmana sina kunder att införa ads.txt och DSP:er bör endast köpa auktoriserat utrymme.

Vi ser redan idag att flertalet ledande företag meddelat att de kommer sluta köpa och sälja annonsutrymme som inte är bekräftat med ads.txt.

Vissa kritiker menar att ads.txt inte är nödvändigt då det inte löser alla bedrägeriproblem inom industrin. Det är jag medveten om och självklart är utmaningen större och mer komplex än att det går att lösa med en textfil. Med det sagt så borde fortfarande ads.txt vara prisad och inte kritiserad.

Jag är övertygad om att enkelheten i initiativet är dess största styrka och kommer leda till att fler tar till sig och börjar använda ads.txt.

För att ads.txt ska ha den inverkan som det har potential att ha så måste alla ta ansvar och driva detta vidare och efterleva standarden. För vi bär ett gemensamt ansvar. Hela branschen drabbas när bedrägerier är framgångsrika, och vi bär därför alla ansvaret att motverka det. 

Stephen Byrne

Nordenchef, Spotx

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.