Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Sport är tv-kanalernas räddning"

Publicerad: 6 maj 2009, 15:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:29


venska Fotbollförbundets omförhandling av tv-avtal kan bli en guldgruva för förbundet. Sport är nämligen en av få saker som tv-kanalerna kan tjäna pengar på, både i broadcast-tv och på webben i framtiden. Det vet förbundet.

Vi är inne i en intensiv sportperiod i tv. Ishockey-VM är i full gång, allsvenskan flyter på, Stanley Cup är igång och vi närmar oss final i Champions League. Det här syns i tv-tablåerna och en kanal som TV6 smyger sig upp i toppen på MMS Hot Top. Sveriges match i ishockey-VM mot USA sågs av över 700 000 tittare. Semifinalen i Champions League mellan Barcelona och Chelsea sågs av över en halv miljon. Vi har aldrig haft så mycket sport som vi har i dag i tv, utvecklingen lär fortsätta och även om en ökad fragmentering kan leda till lägre tittarsiffror för enskilda evenemang kommer sportintresset som helhet att bestå.

Pirathoten som slår mot filmtittande och nedladdning av amerikanska serier ett år innan de ens visats i Sverige kommer inte åt sporten. Sport ska vara direktsänd, sport vill man se tillsammans med sina vänner och sport kräver bra bild. Det senare gör att de få pirattjänster för livesport som i dag finns på nätet faller direkt, kvaliteten är urusel.Tv-kanalerna vet vad sporträttigheter innebär och har stora utrymmen i sina budgetar. Inga andra förhandlingar blir så tuffa för kanalerna som de runt sport.

När Mattias Fyrenius, chef för digitala medier på TV4, och Hans Skarplöth, vd för Viasat, ska prata betal-tv på nätet är det sport som direkt nämns. Samma sport är det som lockar användare till Canal Plus och Viasats vanliga betalkanaler.Det finns en anledning till att tidigare förhandlingar om sporträttigheter blivit infekterade historier kantade av bråk.

De som äger rättigheterna, till exempel Svenska Fotbollförbundet, vet hur viktiga sportsändningar är för tv-kanalerna och gör allt de kan för att maximera intäkterna, även om det innebär att rättigheterna säljs till mellanhänder som Kentaro. Även mellanhänderna och tv-husen vet hur viktig sporten är för att dra tittare och därmed annonspengar, och priserna trissas upp.

Nu är förhandlingarna mellan Svenska Fotbollförbundet och tv-kanalerna bara i sin linda, och ett avtal på papper kommer säkerligen att dröja ett år. Det är högst troligt att den rådande finanskrisen gör sig påmind även då, men den kommer inte att dra ned priserna på sport-rättigheterna. De 1,4 miljarder kronor som förbundet drar in på det nuvarande avtalet kommer inte vara omöjligt att slå, för utan sporten har tv-kanalerna ingenting.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.