Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Sponsring säljs för småpengar"

Publicerad: 3 juni 2009, 08:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

<b>DEBATT. </b>Så länge svenska klubbar säljer sponsring för småpengar kommer kanalen aldrig att kunna ta sig in i branschens finrum, skriver Jenny Furtenbach, vd för Djurgårdens Fotboll Försäljning AB.


Sponsring har seglat upp och blivit den största mediekanalen i Sverige, näst efter dagspress. Större än både internet- och tv-reklam. Detta enligt Institutet för reklam- och mediestatistiks (IRM:s) mätningar för 2008, som nyligen presenterades. Trots att sponsringen växte kraftigt under förra året, och ökade med 11,6 procent, är det fortfarande få företag (och medierådgivare) som förstår hur kostnadseffektiv kanalen är i förhållande till andra mediekanaler.Sponsring ger ett högt uppmärksamhetsvärde och företagen når rakt in i målgruppens passionerade miljö i samband med exempelvis musik, kultur och idrott. De kommer snabbt nära sina kunder, kan bygga relationer med dem och därmed öka försäljningen till en låg kontaktkostnad.

Reklamplatser i samband med tv-sänd svensk idrott säljs för en spottstyver jämfört med vad tv-kanalerna tar betalt av sina kunder. Detta trots att företagen genom sponsring når vissa målgrupper med en köpbenägenhet och lojalitet på närmare 80 procent. Vem gjorde egentligen benchmarkingen, affärsplanerna, prisstrategierna för försäljning av rättigheter inom idrotten när grunden för dagens prisbild lades på 1980- och 1990-talen?Varför är svenska idrottsföreningar så dåliga på att ta betalt? Beror det på att andra konkurrerande mediekanaler har kunskap och erfarenhet av att sälja sin kanal? Och på att svensk idrott styrs av människor med stark passion för produkten, men utan fokus på affärsutveckling och försäljning?

Att synas i tv med sin logotyp på en billboard under fem sekunder kostar 40 000-50 000 kronor. Det ger ett minutpris på cirka en halv miljon kronor. För ett företag som aktiverar sitt sponsorskap av en idrottsklubb är priset 50 000-100 000 kronor för en liknande exponering en hel säsong. Det ger 10-20 minuter i tv beroende på placering av reklamen, storlek på idrotten och popularitet i medier. Det innebär att idrottsklubbarnas pris är ungefär 1 procent av vad tv-kanalerna tar för billboards (enligt bruttoprislistor på marknaden).Vi skulle aldrig sätta vår receptionist till att sköta bokföringen eller IT-avdelningen och samtidigt ställa höga krav på resultat. Dock finns det många organisationer i Sverige där ledningen inte har förstått att det krävs rätt kompetens för försäljning av rättigheter och aktivering och därför anställt personal med låg eller ingen kompetens på området. Många tror fortfarande att sponsring innebär att företag ska stödja "sitt lag" i välgörenhetssyfte.

Så länge stora svenska idrottsklubbar inte sköts på ett affärsmässigt sätt och säljer ut sponsringsrättigheter för småpengar, kommer svensk fotboll och andra idrotter aldrig att komma in i mediekanalernas finrum. Och svensk fotboll kommer ha mycket svårt att bli framgångsrik utanför Sveriges gränser. I dag tar svenska fotbollslag bara en fjärdedel så mycket betalt för sponsrings-rättigheter jämfört med vad klubbarna i Norge och Danmark tar. Inte konstigt att vi ligger efter.

Ett företag som jobbar målmedvetet med idrott som kommunikationskanal är Audi. De har förstått hur man utnyttjar passionen inom idrotten för att sälja fler bilar. Både globalt genom sin satsning på skidor och lokalt genom sin satsning på att nå in i djurgårdarnas hjärtan. Djurgårdens avtal med Audi syftar till att sälja verkstadstjänster och bilar. Avtalet är till stor del provisionsbaserat, där arvodet står i relation till den försäljning som Djurgården kan kopplas till.Vi hoppas att fler ska upptäcka att idrotten är en effekttiv sälj- och mediekanal för företag som vill skapa nya eller djupare affärsrelationer och öka sin försäljning på ett kostnadseffektivt sätt.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.