Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Som en Volvo i motvind på Tjörnbron"

Publicerad: 2 Juni 2016, 11:45
Uppdaterad: 2 Juni 2016, 11:45

DEBATT. Elvira Eriksson, Creative Director på Pronto och vice ordförande i Allmänna Supporterklubben, anser att Volvos Zlatankampanj försöker legalisera pyroteknik på svenska läktare.


Ämnen i artikeln:

Volvo

I måndags var det äntligen dags för årets största sporthändelse då Sverige träningsspelade mot Slovenien på Nationalarenan i Solna. I centrum – allas vår Zlatan. Men nej, jag tänker inte på matchen utan på den nya Volvoreklamen som premiärvisades i halvtid. Volvo fortsätter att samarbeta med framstående och älskade svenskar men jag ska inte analysera hantverket här. Istället vill jag uppehålla mig kring en detalj i filmen som ligger mig varmt om hjärtat – pyrotekniken.

I slutet av den tre minuter långa filmen finns det några sekvenser när supportrar förväntansfullt vandrar mot arenan med bengaler i händerna och Zlatan som kommer körande genom röken.

Nyligen kunde man se liknande sekvenser i Kents uppmärksammade video när gruppen deklarerade sin avskedsturné. Har pyroteknik blivit kommunikationsbranschens sätt att visa att man har örat mot gatan?

Pyrotekniken fick sitt stora genombrott på de svenska läktarna under 90-talet. Företeelsen är dock mycket äldre än så. Fenomenet är importerat från sydligare delar av Europa där den så kallade ultraskulturen funnits länge och tifo och pyroteknik är en naturlig del av supporterkulturen. I början togs detta emot med öppna armar och det pratades bland annat om en internationell atmosfär som inte tidigare funnits i Sverige. Bland annat hyllade Jesper Hussfelt det brinnande infernot på Råsunda inför mötet mellan AIK och Hammarby 2001.

”Se vilken kraftsamling det gjorts även från läktarhåll. Vi har den norra läktaren bakom oss och det är fantastiska bilder som möter oss. Se bara detta”

Men sedan hände någonting.

De senaste åren har den tidigare så hyllade supporterkulturen fått finna sig i att vara under attack. Polisen, Svenska Fotbollsförbundet, sportjournalister och allehanda proffstyckare (hej Jonas Gardell) har på bästa redaktionella plats fördömt pyrotekniken och jämställt rökfacklor med våld. Ingenting kunde vara mer felaktigt och supporterkulturen har arbetat intensivt för att ge sin syn på saken men förlitar sig på ideella krafter och saknar de nödvändiga kanalerna för att nå ut brett.

Med detta i beaktning ska det bli mycket intressant att höra vad alla tycker nu när etablerade varumärken använder pyroteknik för att sälja sina bilar eller konsertbiljetter. Hittills verkar inte Jonas Gardell ha skrivit ett enda ord i ämnet. Men det kanske kommer. Eller så är det svårare att attackera Volvo och kommunikationsbranschen som förfogar över alla de verktyg som supportrarna saknar?

Svensk elitfotboll är idag sponsrade av Volkswagen som tagit ett rejält grepp om vår mest populära idrott. Kanske är användandet av pyroteknik i reklamen ett sätt för Forsman & Bodenfors att låta Volvo att ta position genom att verka för en legalisering av pyrotekniken? I så fall kan det ha varit ett genidrag för att få svenska fotbollssupportrar att ta varumärket till sitt hjärta.

Volvo och Zlatan antyder att det kommer en fortsättning på berättelsen. Jag ser redan fram mot deras och andra varumärkens fortsatta kamp för att legalisera pyroteknik på våra läktare. I väntan på detta fortsätter supporterrörelsen sin kamp, som en Volvo i motvind på Tjörnbron.

Elvira Eriksson

Creative Director på Pronto och vice ordförande i Allmänna Supporterklubben


Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.