Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Sök rekryterare till era projekt

Publicerad: 1 Juli 2016, 07:11
Uppdaterad: 1 Juli 2016, 07:11

DEBATT. Byråer bör söka headhunting-partner, skriver Nansens marknadschef Martin Edenström.


Byråer, börja leta efter er partner inom rekrytering och headhunting redan nu. Inte för era egna behov, men era kunders. Inom kort väntas HR och "talent management" bli en stor del av alla digitala projekt.

Projektteam måste kunna visa upp vilken eller vilka individer som under projekttiden ska rekryteras, tränas upp i projektet och förberedas för anställning hos kund. En reaktion på en rådande inhouse-trend* samt logiken i att områden som content marketing och marketing automation bäst sköts av branschinsatta.

Nästan samtliga CMO, CDO, e-handelschefer och digitalt ansvariga känner igen sig i svårigheten att utse eller rekrytera ansvariga produktägare efter lansering. Inte minst inom områden som analys, content marketing eller marketing automation. Områden som borde kontrolleras internt men som de just nu kanske tvingas lägga ut. Vilket i sin tur är en stor orsak till att så många digitala projekt fortfarande försenas.

Behovet av att köpa in konsulttimmar inom content marketing, marketing automation, SEO, SEM och webbproduktion väntas inte förbli intakt kommande år. Europeiska beställare känner igen sig i aktuella rapporter som Econsultancys "Maturity model - Establish, Efficiency, Expert och Extend" från 2015. Bara på ett år till ett annat kunde mognadsmodellen visa på stor differens mellan hur mycket e-post, marketing automation och analys som läggs ut jämfört med hur mycket det anställs för samma sak.

Att prata om en rekrytering istället för konsulttimmar väntas framöver även fungera som attraktiv ROI i byråofferter. Tid och pengar sparas för beställaren på flera sätt:

– Kundens rekryteringsbehov sköts i tid och av experter

– Upplärningen införlivas i projektet

– Konsultbehovet minskar

 

Martin Edenström, marknadschef Nansen / Making Waves

 

*Harvard Business Review q3 2015, MKSE Digital Excellence q2 2016.

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.