Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Snart helt digitaliserade"

Publicerad: 29 september 2010, 11:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Apple kopplar ett allt hårdare grepp om mediernas digitala affärer och lösningar, skriver Dagens Medias Synnöve Almer.


Så händer det äntligen. Vi ser flera användarbeteenden förenas i en gemensam kraft som skapar helt nya möjligheter för mediernas affärer och paketering av innehåll – och det lär smitta av sig även på reklammakandet.

Vi ser den växande betalningsviljan för enstaka tjänster på Iphone, Ipad och även i viss mån på webben. Vi ser intresset för att prenumerera på innehåll månadsvis mot tillgång till mer än det man egentligen behöver.

Vi ser också hur allt fler tycker det är okej att byta tidigare reklamfri konsumtion, till exempel musik på stereon eller nedladdad film, mot gratis konsumtion med reklam.

Dessa beteendeförändringar på nya plattformar i kombination med en svensk lansering av Apples läsplatta borde få fart på en verklig digitalisering av tidningar, magasin och böcker. I veckan lanserade Bonnier sin första svenska titel på sin Ipad-plattform – Mama. Ipad är så klart inte lösningen på allt, men en bra start.

Plattformens storlek och smidighet gör ju att många säkert kan tänka sig att till och med betala en slant för textbaserade tjänster som lämpar sig för läsning i soffan.

Storkonkurrenten Googles bokprojekt kommer förmodligen också att locka en bredare publik även om Strindberg skulle vrida sig i graven om han såg sina skönlitterära verk presen-teras med intilliggande

Med skräckblandad förtjusning kan medier med digitala ambitioner samtidigt se hur Apple kopplar ett allt hårdare grepp om deras affärer och lösningar på nya plattformar. När vi skrev om Bonniers lansering av Mama på Ipad, framkom att även Egmont är i lanseringstagen i Norge – men väntar på besked från Apple. Har vi hört den förut?

Apples nuvarande dominans lär på sikt påverka de digitala reklamlösningarna i stort innan konkurrenterna kommer ikapp. Helt plötsligt är Flash-format inte längre ett alternativ för två växande plattformar – Iphone och Ipad. Förmodligen på--

verkar det även reklamproduktionen för webben. Som bekant är det ju dyrare att anpassa en idé för flera plattformar och format.

Det kan till och med bli fråga om att ta ett par steg bakåt i idéernas värld på vissa områden – även om det går framåt på andra. Det som är självklart idag på webben, som klickbar rörlig reklam, är desto knepigare att få till på en Iphone.

Samtidigt kan man inte vara annat än tacksam över Apples starka medvind och blytunga varumärke. Det driver oss alla mot nya användarmönster och mot en ny reklam- och betalvärld. Och det gagnar oss alla eftersom det ger oss tillgång till nytt innehåll och nya lösningar.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev