Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

Publicerad: 22 April 2014, 10:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

REPLIK. ”Skit i Facebook”, skrev Thomas Barregren. Nu svarar Mathias Eriksson på Matter. ”Börja med att granska ditt eget innehålls sociala värde”, skriver han.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Det är i samma stund som jag sätter mig ned i konferensrummet på Media Evolution City i Malmö tillsammans med Good Olds vd Kristin Heinonen som det brakar loss.

”Skit i Facebook” sprids i mina nätverk och diskussionen är hetsig. Jag har bara precis hunnit läsa artikeln och visar upp den för Linda Nordgren och hennes kollegor på Malmö stad. Reaktionerna är skeptiska, vilket inte är så konstigt med tanke på att vi ska utvärdera vad som är en stor framgång, på just Facebook.

Malmö stads interna HR-team och kommunikatörer har tillsammans med Matter och Good Old tagit ett grepp om employer branding-frågan i sociala medier. Utmaningarna handlar om att få större spridning för sina jobbannonser och att stegvis förändra bilden av Malmö stad som arbetsgivare. Vårt fokus är på Facebook och den innehållstyp som vi kallar för ”Jobbannonser i mjuk kontext”. Ett enkelt format där ett jobb annonseras ut i en bildpost på Facebook som beskriver människorna som jobbar där.

Och det har visat sig att människor interagerar med materialet. Vi riktar alltså kommunikationen mot dem som redan arbetar inom Malmö stad, vilket gör att en del tipsar sina vänner i kommentarerna. Hypotesen är att det ska hjälpa spridningen.

Innehållet är väldigt lokalt, värdefullt och uppmuntrar till social interaktion. Och varje enskild post sprids. Resultatet syns även utanför sociala medier. Sidvisningarna för Malmö stads jobbannonser har fördubblats på tre månader. På tre månader har Malmö stad skapat en organisk räckvidd på närmare 90 000 personer i månaden. Och det på en följarbas av 5 240 på Facebook.

Vi har kombinerat ett kraftfullt fokus på innehållet i sig självt och riktad annonsering genom sponsrade poster. Det är en del av förklaringen. Den största anledningen är, som vanligt, att de som har skapat innehållet har gjort ett riktigt gott hantverk. I det här fallet kan Malmö stads HR-team och kommunikatörer ta åt sig av den största äran.

I grunden är det ganska enkelt. Facebook är en privatiserad del av webben där de sätter spelreglerna.

Det kan vara frustrerande att det är så och att reglerna förändras. Men förstår du Facebooks agenda, alltså att behålla människor i flödet så mycket som möjligt, så kan du komma ut med ditt och dina kunders budskap. Men det är upp till dig att vara relevant, social och bjuda på något av värde till dem som följer dig.

Så, börja med att granska ditt eget innehålls sociala värde innan du skyller på att Facebook inte sprider ditt innehåll.

MATHIAS ERIKSSON,

vd på contentbyrån Matter

LÄS FLER DEBATTEXTER I ÄMNET:

 

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.