Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Ska man strunta i identiteten?"

Publicerad: 25 Augusti 2016, 12:58
Uppdaterad: 25 Augusti 2016, 14:56

REPLIK. Minnesota Communications innehållschef Olle Nyström ifrågasätter If:s marknadschef Mikael Hellmans gästkrönika på temat: varumärkespositionering digitalt.


Ämnen i artikeln:

varumärkesstrategi

”Strunta i att vara enhetlig” säger Mikael Hellman, marknadschef på If, i en debattartikel i Dagens Media den 8 juli.

Det är lätt att gilla en text som så obekymrat bryter mot allt vi lärt oss om hur man bygger varumärken. Det är nya tider nu och spelreglerna för hur vi kommunicerar har förändrats. Ska medarbetarna ha en chans att representera varumärket kan de inte gå i strama tyglar och känna piskan kittla i nacken så fort de trampar snett.

Mikael Hellmans inställning är befriande. Frågan är om den stärker varumärket?

Utgångspunkten för resonemanget är inte bara rimlig, den är angelägen. Vi kan inte regissera varje uttryck i miljoner kundkontakter. Känner sig medarbetarna begränsade och kontrollerade hämmar det deras förmåga till närvaro, spontanitet och kreativitet. Mikael Hellman sätter fingret på en problematik som sannolikt innebär stora värdeförluster för företag och organisationer idag. Det moderna nätverkssamhället är ingen plats för nickedockor.

Däremot delar jag inte uppfattningen att man ska resignera och strunta i att vara enhetlig. ”Multiple interpretations is ok” skriver Mikael Hellman och citerar Iggy Pop (Den föreläsningen missade man). Men det är skillnad på ”multiple interpretations” och ”multiple personalities”. Iggy Pop kan ha många olika uttryck som artist därför att han i grunden alltid är Iggy. Ju mer apart kontexten blir, ju mer tydlig blir Iggy Pop. Den karaktär han väljer för stunden utgår alltid från samma fundament. Den ambitionen måste man ha, även när man bygger starka varumärken.

Min slutsats blir istället att utmaningen nu är så mycket större. Det räcker inte, som Mikael Hellman menar, med ”en företagskultur och en plattform med gemensamma nämnare”. När varumärket till så stor del ligger i händerna på medarbetarna räcker det inte med att ha företagets värderingar på ett laminerat kort i bröstfickan. Det krävs engagemang, på riktigt.

När den kommande Apple-butiken i Kungsträdgården börjar anställa personal kommer de sökande att ha den svarta polotröjan på sig redan vid anställningsintervjun. För dem är inte varumärket en tvångströja, det är en superhjältedräkt man längtar efter att dra på sig.

Redo att anta utmaningen Mikael?

 

Olle NyströmContent Director, Minnesota Communication 


Ämnen i artikeln:

varumärkesstrategi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.