Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"#sistabriefen handlar om både mänsklighet och lönsamhet"

I grunden handlar #sistabriefen om fundamentala mänskliga värderingar, men det är även en viktig effektivitets- och lönsamhetsfråga för hela kommunikationsbranschen. Det skriver pr-byrån Westanders byråchef Johanna Look och vd Patrik Westander.


Publicerad: 12 December 2017, 08:22
Uppdaterad: 12 December 2017, 08:22

Ämnen i artikeln:

Westander

Nyligen fick byråledningen på pr-byrån Westander ta del av en brief med ett angeläget uppdrag, ställt till alla oss som är makthavare i kommunikationsbranschen. 2 126 reklamare, pr-konsulter och kommunikatörer från hela landet kräver ett slut på sexuella trakasserier, övergrepp och sexism i branschen.

#sistabriefen är djupt upprörande läsning om otrygga arbetsplatser där medarbetare utsätts för brott. Vi har självklart, som uppropet säger, ”ett ansvar för att skapa arbetsplatser fria från diskriminering, förtryck och övergrepp”. Mot bakgrund av briefen har Westander nu, som inspiration till andra företagsledningar, publicerat våra nyligen uppdaterade riktlinjer och rutiner mot trakasserier och sexuella trakasserier på vår egen hemsida.

Uppropet vidgar samtidigt perspektivet till jämställda arbetsplatser. Före årsskiftet kommer vi också att publicera Westanders nya jämställdhetsplan på hemsidan. Vi ska erbjuda kvinnor och män samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Målet är att alla våra anställda ska känna sig helt trygga – trygga från trakasserier och trygga med att de behandlas lika oberoende av kön.

Likabehandling är en viktig effektivitets- och lönsamhetsfråga för kommunikationsbranschen. Likabehandling gör byrån till en attraktiv arbetsgivare och främjar en jämn könsfördelning. Särbehandling baserad på kön underminerar förtroendet kollegor emellan, skapar konflikter på arbetsplatsen och leder till ett slöseri med kompetens.

Westanders syn på jämställdhet utgår från den forskning inom psykologin som visar att vi människor i allmänhet tycker bättre om personer som är lika oss själva. Vi tenderar exempelvis att positivt särbehandla kollegor av samma kön som vi själva. En företagsledning som domineras av män har därmed en tendens att särbehandla kvinnor negativt. Detta ska en jämställdhetsplan motverka.

Insikten om allas våra medvetna och omedvetna fördomar är särskilt viktig på en arbetsplats som Westander, där den första linjens chefer är alla de kundansvariga kollegor som leder och fördelar det dagliga arbetet. Vi är varandras arbetsmiljö. Och vi är inte en arbetsmiljö fri från jämställdhetsutmaningar.

Våra arbetsgrupper är exempelvis i alltför hög grad enkönade, vilket innebär att vi går miste om den ökade trivsel, kreativitet och produktivitet som mixade grupper skapar. Vi genomför sedan nio år en årlig medarbetarundersökning där vi ställer följande fråga: ”I vilken grad upplever du att Westander erbjuder kvinnor och män samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter?” På bara två år har andelen som litar fullt ut på likabehandlingen rasat från 82 till 52 procent.

Mot bakgrund av förtroenderaset har vi nyligen infört två nya frågor i de halvårsvisa utvecklingssamtal som genomförs nu under december:

  • I vilken grad upplever du att Westander erbjuder kvinnor och män samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter?
  • I vilken grad tycker du att du själv behandlar dina kollegor lika oberoende av kön?

Syftet med att ställa frågorna två gånger om året är att dels hitta förbättringspotential i arbetsmetoder, processer och rutiner, dels inskärpa betydelsen av att vi alla tar ansvar för att likabehandla oberoende av kön.

Arbetsmiljöprofessorn Eva Vingård har på DN Debatt kallat Metoo för ”ett avgrundsskri om inkompetenta chefer”. Vi håller med henne och tror att det handlar väldigt mycket om ett svagt och otydligt ledarskap. Hur kommunikationsbranschen nu väljer att hantera #sistabriefen handlar inte enbart om grundläggande mänskliga värderingar och lagstadgade rättigheter. Trygga och jämställda arbetsplatser är även en viktig effektivitets- och lönsamhetsfråga för alla oss som arbetar i branschen.

Johanna Look, byråchef

Patrik Westander, vd

Pr-byrån Westander

Ämnen i artikeln:

Westander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.