Simon Strand: "200 pr-konsulter räcker gott och väl"

2018-02-14 10:39  
Simon Strand.

DEBATT. Om pr-branschen krymper får de som är kvar mer meningsfulla uppgifter, bättre möjligheter att tjäna pengar och utvecklar sundare och bättre medierelationer, skriver Simon Strand.

Jag har en kompis som är en av Sveriges mest meriterade kommunikationsdirektörer. För några år sedan blev han erbjuden ett jobb på ett av de större och mer välkända statliga bolagen. “Okej”, sa han, “men då vill jag göra mig av med 75 procent av kommunikationsavdelningen, för det går inte att göra bra kommunikation med så många personer”. Om de var 800 eller hur många de nu var, jag minns inte säkert. Företaget kunde hursomhelst inte gå med på det villkoret så min vän tackade nej till jobbet.

Det hör nog till ovanligheterna att en chef vilken som helst vill göra sig av med tre fjärdedelar av sina personalresurser på eget initiativ, men jag tycker att han satte fingret på något viktigt. Färre är ofta bättre. Don’t spread yourself too thin.

Det sägs att det finns mer än dubbelt så många kommunikatörer som journalister i Sverige. Jag vet inte exakt hur många PR-konsulter det finns, förmodligen ett par tusen. Adderar man ihop summan av de större och kändare byråerna passerar man snabbt tusenstrecket.

Redan 2013 påtalade jag att det finns för många pr-konsulter och för få journalister. Under mina snart tio år i branschen upplever jag att det blivit allt svårare att komma i kontakt med redaktionerna, vilket är en bekymrande utveckling för egentligen alla inblandade. Journalisterna har mindre och mindre tid och samtidigt är det fler och fler pr-konsulter som hör av sig.

När pr-människorna är så många, och journalisterna så få, vem är det då tänkt att jag ska ringa och prata med? Den flaskhalsen är inte så rolig, vare sig för dem eller för oss. Och gör det allt knepigare för alla inblandade att göra ett bra jobb.

Jag är möjligen den person i den svenska kommunikationsbranschen som är för hårdast reglering av yrket. Särskilt när det gäller pr-skrået. Jag tycker att det borde få finnas max 200 pr-konsulter i Sverige. Fler än så behövs inte och är till och med direkt skadligt. Har man inte förtjänat någon av de 200 licenser som finns så får man göra något annat helt enkelt.

Ja, jo, jag inser att en sådan reglering inte vore helt oproblematisk. Se det mer som ett slags provtänkande om att en annan värld är möjlig än ett skarpladdat förslag. Fast egentligen, why not?

Konsultorganismer av alla slag är duktiga på att maximera sin egen storlek, och på att svälla bortom kontroll. Ibland tänker jag att det kanske är ett av vår tids stora marknadsmisslyckanden.

Någon gång måste det vända, och den axiomatiska idén om att vi pr-människor och konsulter alltid automatiskt måste bli fler slås sönder. Jag hoppas i stället att vi blir färre som tar bättre betalt. Och om kommunikationsbranschen misslyckas med att självreglera sig – och hittills har det ju inte fungerat, så kanske någon måste göra det åt oss.

Om pr-branschen krymper får de som är kvar mer meningsfulla uppgifter, bättre möjligheter att tjäna pengar och utvecklar sundare och bättre medierelationer. Det är win, win, win hela vägen. Därför välkomnar jag Det Stora Stålbadet, så att pr-branschen kan komma ned i matchvikt.

Simon Strand, pr-konsult och grundare av 500

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt