Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Simon Källgren: ”Medierna måste blockera innehåll från adblocker-användare”

Publicerad: 9 December 2015, 14:32
Uppdaterad: 17 December 2015, 11:31

Simon Källgren, digital teamleader på Carat, om att fler och fler vill ha allt helt gratis – förutsättningslöst.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Internet är en värld av gratis innehåll. Men det är faktiskt sällan gratis eftersom besökaren betalar genom att exponeras för reklam och annonsörerna i sin tur betalar för sajtens verksamhet.

Problemet är att fler och fler vill ha allt helt gratis – förutsättningslöst.

Uppkomsten av adblockers är ett faktum som nu har nått en bredare användarskara än tech-smarta tonårspojkar. Orsakerna till användningen är all ifrån irritation på dålig och irrelevanta budskap till försämrade nedladdningshastigheter. Oavsett anledningen så har möjligheten till att blockera annonserna blivit vardagsmat och nästan lika lätt som att sätta upp en "ingen reklam"-lapp på sin brevlåda.

Problemet är att många publicister som överlever via reklamintäkter drabbas av ett rejält inkomsttapp. Eftersom "money talks" bör publicister därmed hitta en lösning, eller åtminstone attackera utmaningen, i samlad front med en enad strategi.

The Guardian har börjat uppmana besökare med adblockers att stödja sajten på andra sätt om de absolut inte vill bli attackerade av banners. Andra publicister, som MTG, går hårdare fram och blockerar innehållet helt och hållet. Paywalls är ett tredje sätt att erbjuda innehåll till en skara som vill betala för sig.

Problematiken kvarstår likväl. Folk har snabbt blivit vana att internet ska vara gratis och det är tveksamt om de inser hur innehållet finansieras. För de som trots allt inser att de inte drar sitt strå till stacken kan en diskussion om huruvida denna obalans kan jämföras med pirat nedladdning av filmer och musik. Jag vill inte gå så långt att kalla adblocker användare pirater, men effekten är uppenbarligen en minskad inkomst till publicister att skapa bra innehåll.

För annonsörer å andra sidan innebär adblocker utmaningarna inte ett inkomstbortfall, utan istället ett räckviddsbortfall. Det blir helt enkelt svårt att nå allt fler målgrupper med reklam. Då behovet och investeringen i marknadsföring inte förutspås minska kan man räkna med en ökad investering i områden som inte (ännu) påverkas av adblockers.

Fyra discipliner i digitala medier som kringgår adblockers idag är:

  1. Native annonser: en del adblockers känner och blockerar native också men ganska få. Dock kräver det ett genomtänkt content så det blir läs/sevärt eftersom användaren måste själv välja att läsa/se innehållet.
  2. Samarbeten med profiler (t.ex. bloggare): Instagramprofiler har en stor räckvidd men effektiviteten kan diskuteras. Samarbeten kring events med efterföljande seedad content kan också fungera väl
  3. Annonsering genom mobil appar: adblockers fungerar nästan exklusivt på browsers – annonsering i Facebook, Instagram och Youtubes appar funkar därmed.
  4. Content marketing: Virilitet är en bonus men man kan inte planera för det eftersom receptet är lika känt som alkemisternas framställning av guld.

Marknadsföring kommer att fortsättningsvis ha en stor plats i vårt samhälle och frågan gemene man måste ställa sig är om internet på sikt blir bättre eller sämre utan banners och pre-rolls?

Från en användarsynpunkt låter det som ett självklart JA! Emellertid kommer internet bli överflödat av native annonser och bloggare till höger och vänster som subtilt promotar diverse varor. Dock kan man också argumentera att de nya förutsättningarna pushar marknadsförare, konsulter och publicister att ta fram bättre annonsformat och innehåll.

Även om jag ser möjligheter i framtiden anser jag att publicisterna också måste blockera innehåll från adblocker-användare. För att förbättra sajtbesökarens upplevelse bör färre men mer engagerande reklamytor användas. Annonsörer och reklambyråers roll är att ta fram engagerande innehåll. Mediebyråer måste jobba med styrningsstrategier så folk ser relevant reklam. Slutligen måste alla parter tänka större än banners eller pre-rolls och istället ta fram content som är så bra och relevant att man faktiskt uppskattar reklamen. 

Då behöver man som sajtbesökare inte ”stjäla” innehåll. Dessutom kan internet fortsätta vara gratis.

Simon Källgren,

digital teamleader, Carat

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.